Verse groentespecialist Peter van Halder uit Den Bosch, sinds 2017 onderdeel van HAK, gaat met ingang van 1 januari 2020 zijn klanten in de grootverbruik-, out of home- en retailkanalen bedienen onder de naam HAK Fresh. De naamsverandering is een logische stap in de uitvoering van de missie en strategie van HAK en volgt op de aanzienlijke investeringen in innovatie, kwaliteit en conceptontwikkeling die afgelopen twee jaar bij Peter van Halder zijn gedaan. Ook verwacht ze dat het naast zijn bestaande markt van professioneel grootverbruik, gebruikmakend van de HAK naam, sneller voet aan de grond zal krijgen met vers verwerkte groenteconcepten in andere kanalen en markten, waaronder Duitsland en België.
Sinds de overname van Peter van Halder Grootverbruik BV door HAK is er achter de schermen veel gebeurd. Naast een strategische heroriëntatie, waarbij HAK zich vanuit zijn tweede productielocatie in Den Bosch steeds meer is gaan richten op de productie van groenten-ingrediënten met hoge toegevoegde waarde in termen van gemak en smaakbeleving, is er ook geïnvesteerd in onder meer nieuwe kwaliteitssystemen. Het komend jaar zullen de nieuwe high risk en high care productielocaties gereed komen, waarmee HAK Fresh klaar is voor de toekomst. Daarnaast is er ook geïnvesteerd in extra productiecapaciteit en technologie, personeel en vernieuwing van het productassortiment.
HAK Fresh richt zich met tailormade groenteconcepten en -oplossingen op het verrijken van maaltijden (zoals salades, pizza’s en broodjes) voor een grote diversiteit aan klanten. Arnoud van Os, directeur van HAK Fresh, zegt in een toelichting: “Waar in het verleden vooral de focus lag op sec vers gesneden groentes, worden deze nu voor onze klanten in smaak en toegevoegde waarde verrijkt door middel van technieken als grillen, roosteren, blancheren, marineren en pekelen. En ook vleesvervangers op basis van plantaardige ingrediënten, behoren tot de specialismes van het nieuwe HAK Fresh. Deze ‘ready-to-eat’ groenten hebben allemaal een hoge toegevoegde waarde en leveren we niet alleen aan klanten in het foodservice-kanaal, maar ook aan grote retailketens. Zij bieden steeds vaker verse kant-en-klare bereidingen op de winkelvloer aan, door het zogenaamde “blurren” tussen de traditionele supermarkt en foodservice in.”
Voor HAK CEO Timo Hoogeboom is de rebranding onderdeel van de strategische missie van HAK om de meest gegeten maaltijden, zowel thuis als buitenshuis, in Noord-West Europa te verrijken met groenten en peulvruchten. “Peter van Halder is met zijn hoogwaardige verse groenteconcepten een geweldige aanvulling op ons bestaande aanbod van groenten en peulvruchten in pot en stazak. Het HAK merk staat voor hoge kwaliteit en professionaliteit. Met de naam HAK Fresh willen we benadrukken dat we doelgroepen in grootverbruik, out of home en retail, via ons bedrijf in Den Bosch, ook met versconcepten dezelfde kwaliteit en professionaliteit kunnen bieden. Daarom gaan we in 2020 door met het investeren in onze productielocatie in Den Bosch en - samen met onze groente-innovators - het ontwikkelen van gezonde en lekkere maaltijdoplossingen met kwalitatief hoogwaardige groenten en peulvruchten.”
Van Os: “We schuiven dus steeds meer op naar versproducten met een hogere toegevoegde waarde die voor onze klanten op de werkvloer en andere aanbieders lastig te maken zijn. Maar natuurlijk blijven we in out of Home en de foodservicekanalen ook gewoon de vers gesneden groenten leveren zoals we dat al deden maar nu inclusief nieuwe mogelijkheden en vernieuwende concepten.”
De eerste reacties uit de markt op de nieuwe naam zijn volgens Van Os positief. “Onze klanten zien heel goed in dat de overname door HAK ons in staat heeft gesteld een flinke professionaliseringsslag te maken in een markt die in alle distributiekanalen heel hard groeit en nog harder zal groeien in de toekomst.”
Bron: © HAK