Passie voor het slagersvak
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Passie voor het slagersvak

  • 14 november 2017
  • Door: Hans Reichart

Liefde voor het vak", vertelt Meesterslager Jack Keulen, “is de basis van alles wat ik onderneem.” Die liefde vormt een stevige basis voor de vele activiteiten die hij ontplooit.

Jack Keulen heeft een drukbezochte ambachtelijke slagerij, levert Limburgse vleeswaren aan grote supermarktketens en ontwikkelde met en voor Albert Heijn het merk van regionale vleeswaren ‘Streeckgenoten’, dat eind oktober landelijk werd uitgerold.
Pas 24 jaar was hij, toen hij in 1983 samen met zijn vrouw Tonny de slagerij van zijn ouders aan de Kerkstraat in Hulsberg overnam. In het dorp woonden amper 4.000 mensen. Achter de slagerij maakte hij vleeswaren “die ik ‘via de achterdeur’, dus buiten de inkoopafdeling om, leverde aan de supermarkten van onder andere Albert Heijn in de provincie. Zoiets kan in deze tijd, nu elk product te traceren is, niet meer." De vraag naar de authentieke Limburgse vleeswaren groeide, net als ‘Keulen Vleeswaren’. Hij opende de voordeur van dit bedrijf voor zijn regionale producten. Keulen groeide, en ging op logistiek gebied samenwerken met branchegenoot Snijders Vleeswaren in Born. Samen voeren ze het merk Lekker uit Limburg.

Groei productie

De productie van de Keulen vleeswaren paste na een aantal jaren niet meer in de productieruimtes en de worstenmakerij achter de slagerij. Keulen bouwde daarom een gloednieuwe productielocatie op het bedrijventerrein van Nuth; oppervlakte 2000 vierkante meter. Later liet hij op hetzelfde terrein een tweede vleeswarenfabriek bouwen. Hier produceert Keulen ook voor het streekproductenmerk GIJS: stoofgerechten volgens traditioneel Limburgs recept.

‘Onze leveranciers zitten in de buurt, zorgen goed voor hun dieren en werken duurzaam’

"Keulen Vleeswaren bestaat in feite uit drie bedrijven”, legt Jack uit. “Naast het productiebedrijf, dat wordt geleid door onze zoon Ben, is er een commercieel -VVL- en een emotioneel bedrijf. De uitdaging voor het productiebedrijf is zo efficiënt mogelijk te werken. Het commerciële bedrijf ontwikkelt nieuwe producten, merken en concepten voor de retail, zoals Streeckgenoten. Daarvoor zoeken we goede regionale slagers met regionale specialiteiten, zoals Theo Beerens, Meesterslager uit Eindhoven met zijn Woenselse berliner en Brabantse boterhamworst. Elke streek heeft zijn eigen voorkeuren in vleeswaren. In het noorden gebruiken ze bij de bereiding graag kruidnagel, typische Amsterdamse producten zijn ossenworst en pekelvlees." Keulen Vleeswaren levert zelf zo’n 16 verschillende producten voor Streeckgenoten, waaronder koempelpastei, hoofdkaas, preskop en balkenbrij.

Kenner en vakman

Dat Keulen een kenner en een vakman is, heeft zeker bijgedragen aan de selectie van juiste leveranciers en producten voor Streeckgenoten. "Vroeger waren de inkopers van vlees zelf slager. Dat is niet meer zo. Het helpt bij de samenwerking dat ik dezelfde taal spreek en we een slagersachtergrond delen", zegt Jack. “De keuze van de slagers luistert nauw. Zij moeten niet alleen de beste producten leveren, maar ook de vereiste hoeveelheden kunnen produceren én voldoen aan de strenge kwaliteits- en hygiëne-eisen van de retail."
Het hart van het derde onderdeel, het emotionele bedrijf, is de ambachtelijke dorpsslagerij. Jack zet zich met hart en ziel in om het slagersvak op een hoger plan te brengen. Hij is nog maar net terug van een studiereis naar Oostenrijk waar hij medeleden van de Vereniging Nederlandse Meesterslagers les gaf in slachten. Zij volgen het BEEF (Butchers Education & Experience Forum) concept, en blijven zo voorop lopen in de Nederlandse slagerswereld. "Tegenwoordig zijn er minder slagers die alle onderdelen van het vak beheersen en uitoefenen", zegt hij. “Met het Forum verdiepen we ons als Meesterslagers in de nieuwste ontwikkelingen en trends in de voedingswereld.”

Vakmanschap

De Vereniging Nederlandse Meesterslagers werd opgericht in 2000, toevallig ook het jaar dat  Keurslagerij Keulen tot Slagerij van het jaar werd uitgeroepen. Het was een van de vele prijzen die slager, slagerij en de producten wonnen. Keulen is trots op de prijzen als bewijs van het niveau van zijn onderneming en van zijn vakmanschap. Die trots er ook op de regio en op zijn leveranciers. "Onze leveranciers zitten in de buurt, zorgen goed voor hun dieren en werken duurzaam. Varkensboer Ruud bijvoorbeeld, voert zijn dieren met onder meer restproducten van de voedingsindustrie en scheidt de mest tot componenten die hergebruikt kunnen worden. Een Limburgse leverancier die past in de transparante Keulen-keten van boer tot bord.” Keulen is er trouwens ook zelf een: hij heeft zijn eigen rundveehouderij.
 
In de toekomst wil Jack het iets rustiger aan gaan doen, al zal zijn enorme passie voor het vak dat streven misschien in de weg zitten. En hij kijkt alweer vooruit; naar hoe hij als slager in kan spelen op trends als online en blurring.

www.keulenvleeswaren.nl

Bron: © Marcel van Hoorn Fotografie