Out-of-the-box denken
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Out-of-the-box denken

  • 05 maart 2018
  • Door: Saskia Stender

Marketing is onder andere samen te vatten als ‘het bij de klant onder de aandacht brengen van je product of dienst’. Daarbij draait alles om opvallen: hoe zorg je ervoor dat ze je onthouden? Dat je scherp op het netvlies staat? Cruciaal is anders denken. Out-of-the-box, zeg maar. 

Tijdens afgelopen wintersportvakantie met familie, werd een van mijn broers 50. Een mijlpaal. Dat moesten we memorabel maken. Maar hoe? Het toverwoord was ‘opvallen’. Het was carnavaltijd, dus volop kostuums te vinden… Het werd een pinguïn. Ik hoor je bijna denken: ‘een pinguïn in de sneeuw, dat is niet zo gek’. Samen dachten we na, de ideeën vlogen over tafel. We kochten er een stapel placemats bij van verkeersborden met het cijfer 50 en naaiden deze op het pak. Bingo. Menig kind wilde met de opvallende pinguïn-op-ski’s op de foto, iedereen die we passeerden had in de gaten dat mijn broer die dag 50 was geworden.  Missie geslaagd.

Een ander voorbeeld. Ik sprak onlangs een OSV’er die vertelde dat hij bij een bezoek aan nieuwe klanten altijd opvallende schoenen aantrekt. Roze puntschoenen had hij. Dat maakt indruk, is leuk en anders. Bingo, dat bezoek blijft hangen. 

Er zijn zoveel mogelijkheden om op te vallen! Om wat nieuws en anders te verzinnen moet er wel ruimte zijn in je hoofd, ruimte die de weg vrijmaakt voor creatieve gedachten. Het leegmaken van het brein gaat makkelijker tijdens een vakantie, of een rondje golf. Creativiteit ontstaat ook door te sparren met anderen: tijdens een bedrijfsbezoek bijvoorbeeld. Of bij een kop koffie. Nodig me uit, ik help je graag!

Saskia Stender

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018