Pilot CBL en Rabobank vergroot kans op succes voedselinnovaties
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

‘Ontdek Onderzoek’ vergroot kans op succes voedsel­in­no­va­ties

  • 09 januari 2025

Vijf start-ups en scale-ups in gezonde en duurzame voedselinnovaties namen deel aan een consumentenonderzoek genaamd ‘Ontdek Onderzoek’. Dit onderzoek van Consumer Behaviour Lab (CBL) en Rabobank, uitgevoerd voordat de producten volledig ontwikkeld en geïntroduceerd zijn, geeft foodbedrijven inzichten om hun producten beter af te stemmen op de wensen van consumenten voor een succesvolle marktintroductie.

Het CBL is een initiatief van HAS green academy (lectoraat Design Methoden in Food) en Bamboo Brands. Theo Toering van Bamboo Brands en Antien Zuidberg van HAS green academy, beide betrokken bij het CBL, benadrukken de waarde van deze aanpak. “Tachtig procent van nieuwe innovaties verdwijnt binnen een jaar uit de schappen. Door consumentenonderzoek in de winkel, gericht op echt koopgedrag, kunnen we dat percentage verlagen,” zegt Toering.

Vijf innovatieve producten getest

De deelnemende bedrijven pitchten hun producten voorafgaand aan het traject bij Rabobank, HAS green academy en Bamboo Brands. Geselecteerd werden twee duurzame zuivelinnovaties, een gezondere chocoladesnack, een duurzame en gezondere chocoladepasta en een gefermenteerd groenteproduct.

Gezondere chocopasta als voorbeeld

Een voorbeeld uit de pilot is een chocoladepasta op basis van kikkererwten, met minder suiker en een duurzamer profiel. Vierdejaarsstudenten van HAS ontwikkelden het prototype, waarna de ondernemer het product opschaalde en de verpakking verbeterde. Het prototype werd vervolgens enkele dagen getest in een supermarkt. De resultaten gaven waardevolle inzichten waarmee de ondernemer het product verder kan verbeteren.

Isil Dijkstra, de ondernemer achter de chocopasta, zegt: “Het onderzoek gaf ons precies de handvatten die we nodig hadden om ons product te optimaliseren voordat we starten met productie. Dit traject verkleint niet alleen de kans op mislukte introducties, maar draagt ook bij aan een duurzamere voedselindustrie door verspilling te voorkomen.”

Kimchi op basis van reststromen

Ook een innovatieve kimchi, gemaakt van reststromen, werd getest. Het product wordt nu vooral via groothandels en online verkocht aan restaurants en foodservice. Do Bongers, oprichter van Basic Theory Ferments, wil de stap naar de supermarkt maken. “Dankzij het onderzoek weten we nu meer over verpakkingsformaten, design en welke claims werken. Ook hebben we inzicht gekregen in de beste plek voor ons product in het schap,” aldus Bongers.

Toekomstperspectief

Rabobank voerde deze pilot uit om te onderzoeken of ‘Ontdek Onderzoek’ het risico voor startende ondernemers kan verkleinen. Marcel Lambregts, sectormanager Food bij Rabobank, legt uit: “Met de Rabobank Innovatielening (RIL) ondersteunen we innovatieve starters in de voedseltransitie. Door producten vooraf in de retail te testen, kunnen risico’s voor ondernemers en de bank worden beperkt. Wij staan dan ook volledig achter de activiteiten van het CBL.”

Bron: HAS.nl

Bron: HAS