Nieuwe Hi-tech krattenwaslijn
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe Hi-tech krattenwaslijn

  • 13 oktober 2015
  • Door: Inga van Uchelen

Toen Jean-Paul Zijerveld (foto rechts) emballagebedrijf Fustpunt begon, leverde LETS bv de krattenwaslijn. Samen ontwikkelden ze de machine door tot er een optimaal rendement was bereikt. Guustaaf Hoekstra: “Wij verkopen niet alleen machines; we bouwen een relatie.”

“Schoon en snel. Dat zijn de twee belangrijkste voorwaarden bij de aanschaf van een wasinstallatie voor kratten,” vertelt Jean-Paul Zijerveld eigenaar van Fustpunt in Bodegraven. Fustpunt reinigt 30.000 kratten per dag; 150.000 kratten per week:  Daarnaast verzorgen ze ook opslag, sortering, telling, inname, uitgifte en verhuur van kratten. Allemaal volgens de CBL-Hygiënecode.

Krattenwasinstallatie

De kratten die het bedrijf verwerkt, zijn in gebruik door leveranciers aan supermarkten. “Er worden alleen verpakte voedingsmiddelen in vervoerd”, aldus de jonge ondernemer, die in maart 2014 in contact kwam met LETS bv uit Dronten, leverancier van wasinstallaties aan de voedingsindustrie. Zijerveld kwam toen net van school en moest nog met zijn bedrijf beginnen. Verschillende acties om in contact te komen met leveranciers van wasinstallaties, waren op niets uitgelopen. “Je zag ze denken: “Wie is dat jonge pisventje?” Guustaaf Hoekstra (foto links), sales engineer cleaning & water technology bij LETS, zag een samenwerking met de prille ondernemer wel zitten. Het bedrijf heeft al meer dan dertig jaar ervaring op dit gebied. Zij hadden er vertrouwen in en wilde hun ervaring inzetten bij de opstart van Fustpunt: “Jean-Paul had nog niet eens een pand, maar wel goede ideeën. We maakten een plan en dat leidde naar de lijn die het beste bij hen zou passen.”

‘Zij leggen de lat hoog. Dat stimuleerde ons de techniek nog verder te verbeteren’

Capaciteit

Sinds maart dit jaar is de wasinstallatie volop in bedrijf. Zijerveld: “Nadat een chauffeur zijn ‘vuile’ kratten heeft gelost, staan de schone al weer klaar. Er mag geen, of in ieder geval minimale, wachttijd zijn, want tijd is geld. Wij weten een dag tevoren hoeveel schone kratten een chauffeur nodig heeft en zorgen dat deze klaar staan.”

LETS deed alles wat in hun mogelijkheden lag om de krattenwasmachine zo optimaal mogelijk te laten presteren. In het begin ging het om 1500 kratten per uur die de machine zou kunnen reinigen.

Op verzoek van Zijerveld ontwikkelden ze de machine verder door. Hoekstra: “De machine is nu sneller, maar dat betekent ook dat er andere krachten op onderdelen komen. Daarom verbeterden we de techniek voor het ontstapelen en keren van de kratten, dat plaatsvindt op het moment dat de vuile kratten in de waslijn worden gebracht. In het reinigingsproces hebben we geen concessies gedaan. De verlengde wasstraat zorgt ervoor dat de kratten aan de juiste hoeveelheid water, warmte en reinigingsmiddel worden blootgesteld.” De capaciteit ging van 1500 naar 2250 kratten per uur. In de praktijk blijken dat er zelfs 2500 tot 2700 te zijn. “Meer dan beloofd dus,” zegt Zijerveld tevreden. “Over een jaar hoop ik dat dit het dubbele is. Die mogelijkheid is er, want een tweede lijn in de machine hebben we nog niet in gebruik.”

Duurzaam

Behalve voor kratten, ontwerpt en fabriceert LETS RVS-reinigingsmachines voor onder andere bakken, platen, koppels, diverse onderdelen en gereedschap. Allemaal gericht op de voedingsindustrie. “Op het gebied van kratten, is de lijn bij Fustpunt verreweg de snelste lijn die wij tot nu toe hebben ontwikkeld”, aldus Hoekstra, al zit er volgens hem wel een grens aan de capaciteit, om veiligheid en hygiëne – bij uitstek van belang in de voedingsindustrie – te kunnen blijven garanderen. Daarom moeten kratten droog uit het wasproces komen – natte kratten trekken bacteriën aan. “Maar”, reageert Hoekstra op de wens van Zijerveld om uit te breiden, “als er een tweede ontstapelaar en stapelaar bij komen, dan is uitbreiding binnen deze machine geen probleem.” Tegelijkertijd houden beide bedrijven rekening met het milieu. Op het pand van Fustpunt staat daarom een warmtewisselaar die uitgaande warme stoom gebruikt om lucht die naar binnen wordt gezogen – voor het drogen van de kratten – alvast voor te verwarmen. Hetzelfde gebeurt in de persluchtcompressor. Zijerveld wil het milieu zo min mogelijk belasten, en bespaart op water en energie waar mogelijk: “Het naspoelwater wordt gefilterd en hergebruikt voor de baden waarin de kratten worden gereinigd.”

'Fustpunt reinigt 30.000 kratten per dag'

Samenwerking

De samenwerking heeft beide partijen veel opgeleverd. Zijerveld: “Dankzij deze krattenwaslijn werken wij concurrerend. We zijn maar met z’n tweeën; alleen voor bijvoorbeeld het ontstickeren huren we twee extra uitzendkrachten in. LETS denkt met ons mee. Net als wij, willen zij continu verbeteren. Je kunt bij een resultaat van 2250 kratten zeggen: ‘Hij doet het’, maar zij gaan een stap verder. Een vraag of probleem wordt direct opgelost. Daarom wilde ik graag een fabrikant uit Nederland.”
“Ook wij hebben baat bij de samenwerking,” merkt Hoekstra op: “Jean-Paul en zijn collega leggen de lat hoog. Dat stimuleerde ons de techniek nog verder te verbeteren. We kunnen deze nu ook bij andere klanten toepassen. Het is voor ons allebei van belang dat het goed draait.” Zijerveld hoopt over een jaar op 400.000 kratten per week te zitten: “Zonder dat er wachtrijen voor de leveranciers ontstaan!”, benadrukt hij. “En misschien wil ik er ooit nog wel een krattenwaslijn bij.”

www.letsbv.nl

Bron: © Lets BV