Nieuw onderzoek mogelijkheden in de plantaardige sector
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw onderzoek mogelijkheden in de plantaardige sector

  • 11 juni 2020

Plantaardige kaas, kant-en-klaarmaaltijden, zeevruchten en alternatieven voor eieren behoren tot de grootste mogelijkheden in de plantaardige sector, zo blijkt uit een groot nieuw onderzoek van ProVeg International onder 6.221 consumenten.

Het onderzoek werd uitgevoerd in negen Europese landen om de prioriteiten voor productverbetering en -ontwikkeling vast te stellen, op basis van de ervaring van consumenten met het kopen en consumeren van plantaardige producten.

In-demand producten

Plantaardige kaas is het product dat zowel vleesverminderaars als plantaardige eters het liefst in supermarkten zouden willen zien. Plantaardige kant-en-klaarmaaltijden zijn het op één na meest gevraagde product voor reductiemiddelen, en het op twee na meest gevraagde product voor plantaardige eters. Vleesverminderaars zouden ook graag meer plantaardige vleesalternatieven zien die vlees nabootsen, terwijl plantaardige eters op zoek zijn naar meer plantaardige bakkerijproducten en chocolade.

Verena Wiederkehr, Hoofd Food Industry and Retail, ProVeg International, zei: "Zowel plantaardige kaas als kant-en-klare maaltijden bieden enorme groeikansen. We raden fabrikanten aan zich te richten op het uitbreiden van hun assortiment van deze 'in-demand' producten en, met name in het geval van plantaardige kazen, te werken aan het verbeteren van de smaak en de textuur. De gegevens ondersteunen de visie dat goede kwaliteit en betaalbare plantaardige kazen een goede kans hebben om een groot deel van een snelgroeiende en lucratieve sector te doorbreken, vast te leggen en te behouden".

Voor voorspellingen over de groei van de plantaardige categorieën kunnen de fabrikanten kijken naar de markt voor plantaardige vleesalternatieven, die naar verwachting in de komende vijf jaar zal verdubbelen. Volgens cijfers van Markets and Markets wordt de markt geschat op 12,1 miljard US$ in 2019 en zal deze naar verwachting met ongeveer 15% per jaar groeien tot bijna 28 miljard US$ in 2025. Ter vergelijking: de wereldwijde vleesmarkt zal volgens Kearney slechts met 3% per jaar groeien.

Plantaardige zeevruchten en ei-alternatieven

Er zijn ook grote groeikansen in plantaardige zeevruchten en ei-alternatieven. Slechts 16% van de vleesverminderaars heeft al plantaardige zeevruchten gekocht en uitgeprobeerd, terwijl bij de eivarianten de consumptie nog lager ligt, namelijk op slechts 11%. Dit ondanks de sterke potentiële vraag naar beide productcategorieën, met name in het geval van ei-alternatieven onder de vleesverminderaars.

Wiederkehr zei: "De combinatie van een sterke potentiële consumentenvraag en een lage consumptie is een recept voor uitgebreide groeimogelijkheden. We zien dit in de sector van de plantaardige zeevruchten, die nog in de kinderschoenen staat, met relatief weinig producenten en weinig concurrentie. We raden fabrikanten dan ook aan om serieus te overwegen hun productportfolio's uit te breiden met plantaardige vis en schaal- en schelpdieren.

"Er zijn zeer weinig stand-alone ei-alternatieven op de markt, veel minder dan eivervangers voor het bakken. Als we ook rekening houden met de veelzijdigheid van eieren, de breedte van hun functie en de frequentie waarmee ze worden geconsumeerd, wordt het duidelijk dat de markt voor plantaardige eieren een andere grote kans is die rijp is voor investeerders die innovatieve starters willen ondersteunen".

Andere belangrijke bevindingen

Er zijn niet genoeg plantaardige opties beschikbaar in de detailhandel in bijna elke voedingscategorie. De resultaten laten ook zien dat de consument meer variatie wil zien op het gebied van productsoorten, grondstoffen, texturen en smaken.

Wat betreft de aankoop van plantaardig voedsel zijn de meest voorkomende redenen die worden genoemd de nieuwsgierigheid om nieuwe producten te proberen, de voordelen voor de gezondheid, het vertrouwen in een merk en de smaak.

In termen van producteigenschappen (gemak, textuur, smaak, uiterlijk, natuurlijkheid, prijs en voedingswaarde) was de prijs het belangrijkste punt van ontevredenheid in bijna alle productcategorieën.

Het volledige rapport kan hier worden gedownload

Beeld: ©Kzenon/Shutterstock.com

Bron: © ProVeg International