Nierstichting: ‘Voedselindustrie saboteert gezonde keuzes’
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nierstichting: ‘Voedsel­in­dustrie saboteert gezonde keuzes’

  • 24 oktober 2023

Waarom vinden we het nog steeds zo uitdagend om consequent gezonde keuzes te maken als het op voedsel aankomt? Volgens recente gegevens heeft 50% van de Nederlanders overgewicht of obesitas, waardoor het risico op chronische aandoeningen, waaronder nierziekten, toeneemt. De Nierstichting, ondersteund door drie andere gezondheidsfondsen, wijst naar het alomtegenwoordige aanbod en de marketing van ongezonde voeding als een van de factoren.

De Nierstichting lanceerde onlangs een campagne, ondersteund door prominente BN'ers, met als doel Nederland bewuster te maken van hun voedingskeuzes. In de documentairereeks 'Op zoek naar gezond' confronteren Renze Klamer, Hanna Verboom en Fidan Ekiz belanghebbenden uit diverse sectoren met de cruciale vraag: “Hoe kan het dat gezond eten en drinken zo moeilijk is?” 

Onbewust verleid

Uit onderzoek van de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG) blijkt dat 80% van het voedselaanbod in de supermarkt ongezond is. Bijna de helft (48%) van de volwassenen in Nederland denkt dat reclames voor eten en drinken geen invloed hebben op hun keuze. Dit terwijl de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks 1,6 miljard euro uitgeeft aan reclames, waarvan 80% aan reclame voor ongezonde voeding. De belangrijkste doelgroep van deze ongezonde reclames zijn kinderen.

Diena Halbertsma, voorzitter van AVGG, benadrukt dat consumenten vaak denken dat ze volledige controle hebben over hun voedingskeuzes. Echter, met het huidige voedselaanbod en marketingstrategieën wordt het hen niet gemakkelijk gemaakt. Ze pleit voor meer transparantie en regulering, zoals een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten en belastingvoordelen voor gezondere opties zoals groenten en fruit. De lange-termijneffecten van onze huidige eetgewoonten kunnen immers leiden tot een significante stijging van chronische aandoeningen in de samenleving.

De AVGG doet nu een dringende oproep aan supermarkten, voedselfabrikanten, reclamemakers en de politiek: maak gezond eten en drinken makkelijk! Via ‘Op zoek naar gezond’ is naast de documentairereeks meer informatie en alle antwoorden op de vragen ‘waarom gezond eten en drinken zo moeilijk is’ te vinden.

Nierstichting.nl

Bron: Nierstichting