Nederlanders blijven meer groenten en fruit kopen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nederlanders blijven meer groenten en fruit kopen

  • 03 augustus 2021

De toegenomen interesse in groenten en fruit van Nederlandse consumenten zet in 2021 door. Van januari tot eind juni kochten huishoudens 4 procent meer verse groenten en 3 procent meer fruit dan een jaar geleden. Gemiddeld groeide de consumentenaankopen van het hele assortiment groenten en fruit met vier procent. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van onderzoeksbureau GfK. In 2020 kochten Nederlandse huishoudens 9 procent meer groenten en fruit dan in het voorgaande jaar. 

Top-10 groenten 

Tomaat blijft in 2021 met een aandeel van 10 procent van het totaal verkochte gewicht, verreweg de meest gekochte groente. In de eerste jaarhelft zijn 2 procent meer tomaten gekocht dan vorig jaar. De ui staat op de tweede plaats. Nederlandse consumenten kochten van januari tot en met juni 16 procent meer uien dan een jaar terug. Komkommer (+3%) en wortel (+1%) staan op plaats 3 en 4. Paprika maakt de top-5 compleet. Deze groente was in 2020 één van de sterkste stijgers en ook in 2021 nam de verkoop toe. Tot en met juni dit jaar kocht de Nederlandse consument 3 procent meer. Witlof en broccoli, positie 8 en 9 in deze top-10 meest gekochte groenten, wisselden van plaats in het voordeel van witlof.

Top-10 fruit

Banaan (+1%) veroverde de eerste plaats in de Top-10 aankopen fruit. Op korte afstand gevolgd door appel (-5%). De perenconsumptie stond de afgelopen jaren wat onder druk. Daar kwam de eerste helft van dit jaar verandering in. Nederlanders kochten 20 procent meer. Naast peren waren blauwe bessen (+14%), kiwi's (+14%), druiven (+11%) en citroenen (+10%) populair in de eerste helft van het jaar.

Boost online

Corona heeft het online boodschappen doen een enorme boost gegeven. Online had in 2020 een aandeel van 6 procent binnen de totale consumentenaankoop groenten en fruit. In de eerste helft van 2021 ging het om een aandeel van bijna 8 procent.

Groentenfruithuis.nl

Bron: Groentenfruit Huis