Meer volkorengranen in kant-en-klaarmaaltijden
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Meer volkoren­granen in kant-en-klaarmaal­tijden

  • 15 oktober 2024

Het aantal kant-en-klaarmaaltijden met volkorengranen is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Vooral huismerken van supermarkten, zoals Lidl, boeken flinke vooruitgang, terwijl A-merken achterblijven.

Supermarkten nemen het voortouw

Uit een analyse van 400 kant-en-klaarmaaltijden, waaronder pasta, noedels, rijst en couscous, blijkt dat in 2023 slechts 21 van deze maaltijden volkorengranen bevatten. Dit aantal is inmiddels gestegen naar 52. Supermarkten zoals Coop, Jumbo, Lidl, Picnic en Plus hebben de kritiek van de Consumentenbond ter harte genomen en passen nu in steeds meer maaltijdsalades volkorengranen toe.

A-merken blijven achter

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, zijn volkorengranen essentieel vanwege de hogere hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen. “A-merken tonen echter weinig ambitie,” zegt Molenaar. “In geen van de onderzochte kant-en-klaarmaaltijden van A-merken worden volkorengranen gebruikt.” Dit terwijl consumenten volgens panelonderzoek juist geen sterke voorkeur hebben voor witte graanproducten: slechts 5% gaf aan witte granen te verkiezen boven volkoren.

consumentenbond.nl

Bron: Consumentenbond