Meer conflicten tussen retailer en producent
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Meer conflicten tussen retailer en producent

  • 21 november 2019

Er zijn de laatste jaren vaker conflicten tussen supermarkt en producent, dit komt door de groeiende macht van retailers. Dit blijkt uit het onderzoek naar deze ‘conflict delistings’ van Sara van der Maelen, in opdracht van de Katholieke Universiteit in Leuven.

Supermarktketens beschikken tegenwoordig over meer informatie en zijn uit hun onderdanige positie tegenover producenten geklommen. De retailers kennen de klant goed. Door het gebruik van klantenkaarten weten ze precies wat hij koopt en wanneer. Volgens van der Maelen zijn retailers zich steeds meer bewust van hun sterkere positie. Ze bepalen steeds vaker zelf welke producten er in de schappen liggen hebben een groter aanbod in eigen huismerk. Van der Maelen: “Hierdoor hebben supermarktketens eerder het ‘lef’ om op een bepaald moment de samenwerking met een producent te beëindigen en liggen conflicten eerder op de loer.”

Bron: © RetailNews