Maasland slaat digitale slagen met FOBIS
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Maasland slaat digitale slagen met FOBIS

  • 10 mei 2021
  • Door: Esther van der Lelie

Maasland Vleeswaren B.V. maakt met zorg hammen, leverworsten en kookworsten, om deze volgens afspraak aan haar klanten te kunnen uitleveren. Ter ondersteuning van alle administratieve, productie- en kwaliteitsprocessen implementeert Maasland een compleet nieuw automatiseringssysteem. 

Eigenaar Piet Groot vertelt dat Maasland Vleeswaren B.V. nog met een ouder digitaal systeem werkte. Hoog tijd dus om een digitale verbeterslag te maken: om blijvend te kunnen inspelen op klantwensen én beter inzicht in het productieproces te krijgen. Samen met zijn broer Ad, mede-eigenaar van Maasland, selecteerde hij in 2017 enkele leveranciers. RBK Group en de programma’s FOBIS en FOPRO spraken hen het meeste aan. “Ik had vertrouwen in RBK vanwege de platte organisatie en zag voordelen in de software en compatible hardware”, licht Piet toe.

De implementatie

“In 2018 zijn we voortvarend van start gegaan met de implementatie van het productie-aansturingssysteem in Almere”, aldus Piet. Op deze locatie produceert Maasland hammen. Aansluitend volgt Belfeld, de nieuwe fabriek voor productie van lever- en kookworsten. “De implementatie ging aanvankelijk moeizaam. We hadden vanuit onze organisatie iemand nodig met volle focus op het project. Dat werd Patrick Wierks van Aim-Prove.” Patrick is zelfstandig adviseur voor voornamelijk voedselproducerende bedrijven op het gebied van productieautomatisering. Ook RBK verfriste de aandacht, met klantmanager Erwin Neijmeijer: “We hebben hernieuwde structuur aangebracht”, vertelt hij, “en zijn zo voortvarend verdergegaan. We hebben randvoorwaarden besproken en afspraken gemaakt.”

Allereerst werden een projectorganisatie en stuurgroep opgezet. Vervolgens bracht Patrick samen met medewerkers van Maasland alle requirements in kaart voor een gedegen plan met een stip op de horizon. “De implementatie is daarna soepel verlopen’, zegt Piet. “We hadden voldoende tijd. Het plan was tot in de kleinste details gespecificeerd, waardoor er gaandeweg weinig discussies waren. Bij de enkele discussies die nog wel optraden, konden we terugvallen op het requirementsdocument, zodat we de juiste insteek konden bepalen, beslissen of dit goed was of dat we deze wilden herzien.”

V.l.n.r. John Hoek (RBK), Piet Groot (Maasland Vleeswaren), Patrick Wierks (Aim-Prove) 

De samenwerking

“De samenwerking met RBK verloopt prettig.” Patrick knikt nadrukkelijk. “Samen hebben we afgestemd wat belangrijk is. We krijgen nu stap voor stap meer grip op het proces op de werkvloer en zien terug wat er gebeurt.” Volgens Piet brengt deze digitaliseringsslag ook de kwetsbaarheid van het bedrijf naar boven: “Het legt de zwakke punten bloot, maar die kunnen we nu snel verbeteren.” Ook de samenwerking tussen RBK en de medewerkers van Maasland loopt goed. “Het is een teamprestatie”, bevestigt Erwin. “Onze consultant en projectmanager werken nauw samen met de juiste key-users. Patrick heeft dat binnen Maasland goed begeleid.”

De draagkracht

Op de vraag hoe de medewerkers reageerden op de wens om te digitaliseren, antwoordt Piet met ‘positief en welwillend’. “Sommige waren angstig om met computers te gaan werken. Mede door de inzet van Patrick is dit overwonnen. Hij neemt hen als projectleider stap voor stap mee in het proces, en weet de implementatie naadloos te verrichten in behapbare porties. Dit kost tijd, maar die win je uiteindelijk terug door minder papierwerk en sneller inzicht.” 

Patrick beaamt de woorden van Piet. “Het is voor Maasland het allerbelangrijkst dat de medewerker zijn eigen werkproces op orde heeft. Leidinggevenden willen dat processen inzichtelijk zijn en dat ze ook op afstand grip hebben.” Hij geeft een tip aan ieder die zo’n proces aangaat: “Begin klein, streef er niet naar om in één stap het perfecte model aan te gaan. Maak een gedegen stappenplan, dat is voor de organisatie én mensen makkelijker en leuker.”

Het resultaat

Erwin Neijmeijer benoemt dat RBK werkt met standaard software dat klantspecifiek wordt ingericht. “Iedere door de klant gewenste aanpassing en realisatie daarvan bespreken we vooraf. Is aanpassing van de software nodig, dan nemen we deze vervolgens als standaard op in FOBIS zodat het voor iedere andere klant beschikbaar is. Na implementatie volgt het testen door de klant en finetunen door de consultants van RBK. Dat doen we totdat de testinrichting akkoord is. Dan volgt het omzetten naar de live-omgeving.” In Almere was dat medio 2020. “Er is nu een geïntegreerd kwaliteits- en traceersysteem voorhanden met de FOBIS en FOPRO-systemen.” 

Piet over het eerste resultaat: “De audit ‘Beter Leven Stromen’ was nu een fluitje van een cent! Met één druk op de knop rolde de gewenste informatie uit het systeem.” Hij bevestigt dat digitalisering een investering is waarmee je op langere termijn tijd bespaart en veel meer relevante managementinformatie verkrijgt. “Dit is een basis om verder uit te bouwen. Bijvoorbeeld ‘sturen op in- en verkoop’. Je kunt er fantastisch mooie dingen uithalen.” “Maar eerst werken we in kleine stapjes naar de eindstip in Belfeld. Daar gaan we in juni live”, besluit Patrick.

www.rbk.nl
www.maaslandvleeswaren.nl

Beeld: © Ton Kastermans Fotografie

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2021