Kwaliteit op het bord
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kwaliteit op het bord

  • 10 februari 2015
  • Door: Judith Witte

Versvishandel Jan van As levert al jaren de beste kwaliteitsvis aan horeca, grootverbruikers en detailhandel, en wil dit zo duurzaam mogelijk aanbieden aan haar relaties. Het continu verduurzamen van de activiteiten van Versvishandel Jan van As bleef niet onopgemerkt: in 2013 werd het bedrijf uitgeroepen tot meest duurzame onderneming van Amsterdam.

Vis&Seizoen

Een voorbeeld van de focus op duurzaamheid is de Stichting Vis&Seizoen, een initiatief van Versvishandel Jan van As met als doel een ‘Onbezorgd 100% Duurzaam’ assortiment vis samen te stellen. “Vis&Seizoen wil bijdragen aan behoud en herstel van de visbestanden,” legt directeur Wijgert van As uit.

“Stimuleren van duurzame visvangst in het juiste seizoen is het uitgangspunt. Het belangrijkste doel van Vis&Seizoen is de ideale vangst- en dus eetseizoenen van de verschillende vissoorten onder de aandacht te brengen. Bewustwording bij het publiek leidt tot meer kwaliteit op het bord en een grotere garantie op het voortbestaan van de soorten.”

Vangsttechnieken

De vangsttechnieken zijn een belangrijke maatstaf voor Vis&Seizoen. De vishandel probeert zoveel mogelijk via de duurzaam gevangen methodes vis te kopen. De pulskor is zo’n voorbeeld. De pulskor bezit geen wekkettingen die de zeebodem beschadigen. Deze kettingen zijn vervangen door slangen die stroomstoten (pulsen) afgeven. Afhankelijk van de hoogte van de spanning kan men inspelen op de grote van de te vangen vis. Deze duurzame methode van vissen heeft als voordeel dat er minder bijvangst is. “Je ziet dat keurmerken als MSC zich ook bezighouden met vangsttechnieken,” zegt Wijgert. “Wij omarmen deze initiatieven, maar gaan met Vis&Seizoen net dat stapje verder; vangst is belangrijk, maar het vissen in het juiste seizoen is minstens zo essentieel.”

Het juiste seizoen

Er moest een manier gevonden worden om de juiste seizoenen te communiceren naar de klanten. “In eerste instantie hebben we een kookboekenserie uitgebracht,” vertelt Wijgert. “Zes boeken beslaan steeds 2 maanden van het jaar. In ieder boek staan recepten met de vissen van dát seizoen. Na het uitbrengen van de kookboeken lanceerden we de Vis&Seizoen-website. Op de site staat een fishfinder. Zo kunnen klanten en ander geïnteresseerden opzoeken wanneer welke vis het beste gegeten kan worden, hoe deze gevangen wordt en of deze verantwoordt is om te eten.”

‘Alle restproducten van de vis worden verwerkt in nieuwe producten’

Partner worden

Horeca-ondernemers kunnen partner worden van Vis&Seizoen. Naast het gebruik van de fishfinder krijgen de partners advies op maat over hun ‘seizoens’ menukaart. Met een handige kalender kunnen zij in één oogopslag zien welke vis er in het seizoen is. “De groeiende groep van Partners, die allemaal oprecht en gepassioneerd de boodschap van Vis&Seizoen communiceren, vergroot de naamsbekendheid bij de consument steeds meer,” ziet Wijgert. Met inmiddels ruim 150 partners, waaronder Hilton Nederland, Fifteen en Marqt, en lopende gesprekken met nog eens bijna 100 restaurants, is Vis&Seizoen voor diverse stakeholders in duurzaam verantwoorde vis een belangrijke en effectieve partner. “Leuk om te zien dat steeds meer klanten zich beseffen dat we met elkaar moeten werken aan een duurzame visvangst!”

‘De vishandel probeert zoveel mogelijk via duurzaam gevangen methodes vis te kopen’

Vis&Innovatie

Natuurlijk is Vis&Seizoen een goede manier om duurzaam te ondernemen, “maar er valt nog zoveel meer te winnen,” zegt de gedreven directeur. “Sinds een paar jaar heeft de vishandel een nieuw project; Vis&Innovatie. Eigenlijk heel simpel; alle restproducten van de vis worden verwerkt in nieuwe producten. Zo heb je onder andere heerlijke zalmsnitzels en een lanquistine bisque in het assortiment!”

Recyclen

Papier, karton en tempex scheiden levert kostenbesparing op, maar is buiten de commerciële waarde allang niet meer genoeg om écht duurzaam te blijven ondernemen, vinden ze bij Versvishandel Jan van As. Vanaf 2015 starten ze daarom met een nieuw recycle project; alle oude viskratten worden 100% gerecycled tot nieuw fust. Vijf jaar geleden hebben ze, als eerste in Nederland, twee van hun bestelwagens voorzien van zonnepanelen. Deze panelen leveren de energie voor de koeling in de wagens. De pilot bleek zo succesvol, dat al snel werd besloten om álle bestelwagens ermee uit te rusten. Begin dit jaar worden de laatste bestelwagens voorzien van de zonnepanelen. Zonne-energie wordt op deze manier volledig recyclet tot brandstof voor de koeling. “Dit levert niet alleen een kostenbesparing op, maar verminderd ook de CO2 uitstoot. “Tot slot het echte visafval”, besluit Wijgert; “de dierenindustrie kan daar weer van alles mee! Van het vet van de vis krijgen onze huisdieren bovendien een mooie glanzende vacht,” lacht hij.

www.janvanas.nl

Bron: Vis: ©iStock/Viktor Kitaykin; Haven: ©iStock/Rudmer Zwerver