Komkommertijd
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Komkommertijd

  • 08 september 2015
  • Door: Judith Witte

Niets van gemerkt: de oogstmaand stond bol van de interessante berichten: 

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakt bijvoorbeeld bekend dat het goed gaat met het vertrouwen van ondernemers in de industrie. Ook het consumentenvertrouwen groeit weer. Sinds oktober 2014 hebben positief gestemde ondernemers de overhand. De export, investeringen en de consumptie van huishoudens zijn de afgelopen maand gestegen en zorgden ervoor dat het economisch herstel doorzet. 

Een ander opvallend zomerbericht: voor het eerst zullen er in Nederland meer webshops zijn dan fysieke winkels: Consumenten kopen steeds meer online. Er is één kanttekening: alleen de echt grote webwinkels profiteren van de groei. ‘Kunnen in een winkelstraat meerdere zaken hetzelfde product verkopen, op internet vaagt steeds één grote reus de concurrentie weg. Dat betekent dat winkeliers die nu beginnen, eigenlijk kansloos zijn, tenzij ze met een nieuw baanbrekend idee komen,’ zo meldde de Volkskrant op 22 augustus.

Geen ondernemer wil kansloos zijn. Alle middelen worden dan ook uit de kast gehaald om de klant te verleiden tot koop. Hoever ga je daarin? Is wat de afdeling marketing briljant vindt, ook gecheckt bij de juridische afdeling? Blijkbaar niet, zo stelde de Consumentenbond: ‘Fabrikanten bieden consumenten met claims op voedingsmiddelen zoals 'rijk aan vezels', 'vetarm' of 'rijk aan vitamine C' de illusie dat hun vaak ongezonde producten gezonder of beter zijn dan soortgelijke producten.’ 

Wat op het etiket staat moet gewoon kloppen (en dat geldt ook voor diervoeding!) met de inhoud. De NVWA neemt de meldingen over misleiding misschien niet direct in behandeling, omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid; het is geen reden om achterover te leunen. Dankzij het Meldpunt Misleiding dat Foodwatch in augustus startte, heb je voor je het weet een negatief imago. Weg vertrouwen van de consument. 

Zodra er wel risico’s voor de voedselveiligheid zijn, wordt er direct streng gecontroleerd. Zo ontving ik begin augustus een brief van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT): daarin vertelden ze dat ze zijn begonnen om bedrijven met industriële installaties structureel te inspecteren op asbest. ‘De focus ligt op de voedsel- en drankindustrie vanwege de eventuele effecten op de volksgezondheid als asbestvezels in de voedselketen vrijkomen’, aldus het ministerie.

Aandacht voor kwaliteit en voor het borgen van voedselveiligheid wordt steeds belangrijker, dat blijkt wel weer. Daar heb je wel gekwalificeerd personeel voor nodig.  SVO is daarom in september gestart met een nieuwe mbo-opleiding tot Kwaliteitsmedewerker. 

Er is geen kanttekening, niets ‘kansloos. Wèl veel perspectief voor de toekomst. Want controle blijft altijd nodig.

Judith Witte
 
[email protected]

Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2015