Kinderen nog steeds blootgesteld aan reclame ongezond voedsel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Kinderen nog steeds blootgesteld aan reclame ongezond voedsel

  • 21 april 2023

Uit de jaarlijkse Monitor Kindermarketing van onderzoeksbureau Panteia in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dat er niets tot nauwelijks iets is veranderd aan de blootstelling van kinderen aan reclame voor ongezond eten en drinken. Uit het rapport blijkt bovendien dat ondanks een afname van reclames op televisie, er een flinke toename is op internet en sociale media. 

De belangrijkste conclusies uit het rapport liegen er niet om. Na afloop van kinderprogramma’s en tijdens incidentele uitzendingen van kinderfilms namen de onderzoekers 458 reclames waar voor 83 verschillende voedingsmerken, waarvan er slechts 5 lijken te voldoen aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Verboden kinderidolen worden nog bijna net zoveel gebruikt op verpakkingen als een jaar eerder. Supermarktacties met ongezonde voedselproducten worden gewoon op kinderen gericht. En online adverteren, waaronder op sociale media, heeft een steeds belangrijkere rol bij de marketingstrategieën van voedingsmiddelenproducenten. 

Voedselwaakhond Foodwatch ziet in het onderzoek een bevestiging van haar eerdere conclusie dat het systeem van zelfregulering door de Reclame Code Commissie niet werkt en eist een streng verbod op kindermarketing voor ongezonde voedselproducten tot 18 jaar.

Bekijk de Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten
Foodwatch.org

Bron: Foodwatch