Ingrediëntenlijsten nog niet duidelijk genoeg
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Ingrediëntenlijsten nog niet duidelijk genoeg

  • 22 september 2020

Veel voedingsmiddelen en drankproducten bieden niet de duidelijke etikettering die de consument wil, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

In een onderzoek onder 1000 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, in opdracht van Ingredient Communications en uitgevoerd door SurveyGoo, zei 50% van de mensen dat ze meer kans hebben om een product te kopen als ze alle ingrediënten die op het etiket staan kunnen herkennen. Echter, zegt slechts 19% van de respondenten dat ze altijd alle ingrediënten op de verpakking herkennen.

Om de risico's hiervan aan te tonen, gaf meer dan een derde van de respondenten (36%) toe dat ze minder snel een product kopen dat is gemaakt met een ingrediënt dat ze niet herkennen. Omgekeerd geeft 44% aan dat ze graag een hogere prijs betalen voor een product wanneer ze alle ingrediënten die het bevat herkennen.

De bevindingen van het onderzoek geven aan dat een groot aantal consumenten duidelijke etikettering als een prioriteit beschouwen, maar ze wekken ook vragen op over hoe succesvol de industrie op hun voorkeuren inspeelt.

Richard Clarke, Managing Director van Ingredient Communications, zei: "Ingrediëntenbedrijven hebben grote stappen voorwaarts gezet om hun portfolio's te optimaliseren door schone etiketingrediënten op te nemen die op de verpakking kunnen worden vermeld in duidelijke taal die de meeste consumenten zullen herkennen. Fabrikanten van afgewerkte producten zouden moeten overwegen om hun producten te formuleren - of te herformuleren - om deze ingrediënten op te nemen, anders lopen ze het risico om buiten de boot te vallen".

De meeste respondenten van het onderzoek, dat in september 2020 werd uitgevoerd, spraken ook hun voorkeur uit voor natuurlijke ingrediënten en een afkeer van kunstmatige additieven. Maar liefst 81% van de consumenten zei dat ze de claim 'gemaakt met natuurlijke ingrediënten' op het etiket als zeer aantrekkelijk of vrij aantrekkelijk beschouwen. Een vergelijkbaar aantal (78%) zegt de claim 'vrij van kunstmatige ingrediënten' op het etiket als zeer aantrekkelijk of zeer aantrekkelijk te beschouwen.

Ingredientcommunications.com

Bron: Ingredient Communications