Nederland profiteert als het sneller om zou schakelen naar duurzame, lokale teeltmethoden, kortere aanvoerketens, en een meer plantaardig eetpatroon waarin groenten en peulvruchten uit het seizoen de hoofdrol spelen. Dit nieuwe ‘Groene Normaal’ kan echter alleen tot stand komen als zowel telers, producenten, retailers en consumenten hun aandeel leveren. Dat zegt topman Timo Hoogeboom van groentefabrikant HAK in het eerste Maatschappelijk Impact Rapport (MIR) van HAK, dat minister Schouten 18 juni 2020 in ontvangst heeft genomen.
De systeemverandering waar Hoogeboom voor pleit moet een serieuze impact gaan hebben op twee terreinen, gezondheid & consumptie en teelt & productie. “Deze staan ook centraal in het Maatschappelijk Impact Rapport over 2019. De urgentie van gezondheid & consumptie is overduidelijk. We eten niet gezond genoeg, we eten ondanks jarenlange voedselvoorlichting systematisch te weinig groenten, we halen ons voedsel vaak onnodig van te ver weg en we betalen er te weinig voor. Het systeem moet daarom op de schop. Omdat het niet houdbaar is op lange termijn”, stelt Hoogeboom.
Ook op de issues teelt & productie is verandering volgens de topman noodzakelijk. Hoogeboom: “De teler van nu heeft een onhoudbaar verdienmodel. De rendementen worden steeds lager. Nog meer telen tegen lage prijzen voor een internationale afzetmarkt is geen duurzame oplossing – niet voor de teler, niet voor de consument en niet voor de planeet. Wat dan wel? Een betere prijs voor lokale duurzame gecertificeerde kringlooplandbouw. Met minder milieu impact waarbij de consument een beter product en de teler een betere prijs krijgt. Dat zou toch moeten lukken? We hebben het immers niet over euro’s, maar over centen.”
Dat het voedselsysteem structureel moet veranderen voor de gezondheid van mensen, de houdbaarheid van onze planeet en om telers blijvend te helpen om duurzamer te kunnen telen, is voor HAK reden om ook de retail partners en de consumenten op te roepen een bijdrage te leveren aan wat het bedrijf aanduidt als ‘Het Groene Normaal’.
Hoogeboom: “Wij denken dat het mogelijk moet zijn consumenten te helpen en te inspireren om vaker plantaardige eiwitten zoals groenten en peulvruchten op het menu te zetten. En om vaker te kiezen voor lokaal geteelde groenten en peulvruchten uit het seizoen, in plaats van geïmporteerde groenten van ver weg. Een dergelijk eetpatroon is niet alleen gezonder, het is ook veel minder belastend voor de planeet. Om dit alles te laten werken is het belangrijk dat de teler gecompenseerd wordt voor zijn duurzame inspanningen. En om het pleidooi kracht bij te zetten hier samen met alle ketenspelers de schouders onder te zetten, plaatsen we dit weekend een paginagrote oproep in diverse dagbladen om ‘Het ‘Groene Normaal’ samen te realiseren.”
HAK wil ten aanzien daarvan de komende jaren nog meer samen met de supermarkten gaan optrekken, aangezien zij dagelijks veel invloed hebben op de keuzes die door consumenten op de winkelvloer worden gemaakt. Hoogeboom: “Als je wil dat consumenten kiezen voor een meer plantaardig dagelijks eetpatroon met meer groenten en peulvruchten, dan kunnen we het aanbod hiervan op de winkelvoer nog toegankelijker, makkelijker en inspirerender maken.”
Klik hier voor het Maatschappelijk Impact Rapport 2019 van HAK
Bron: © HAK