Foodservice maakt stille overstap naar plantaardig
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Foodser­vice maakt stille overstap naar plantaardig

  • 26 mei 2025

Er wordt in de foodservice flink geschakeld. Roomboter, room, mayonaise? Ze verdwijnen stap voor stap uit keukens van cateraars en fastserviceformules. In plaats daarvan: plantaardige alternatieven. Het wordt niet van de daken geschreeuwd, maar gewoon stilletjes vervangen.

Als het smaakt, hoor je niemand

ProVeg sprak met 25 bedrijven die al flink wat producten vervangen hebben. Kookroom, boter, mayonaise; allemaal ingeruild voor plantaardige varianten. En gasten? Die lijken er weinig van te merken. Zolang het maar goed smaakt. “Gasten willen gewoon lekker eten,” zegt Martine van Haperen van ProVeg. Ze benadrukt wel: open zijn over wat erin zit is een must. Maar dat hoeft niet op de voorgrond te staan.

Tussenoplossingen doen het goed

Helemaal plantaardig lukt niet altijd. Daarom werken veel bedrijven met tussenstappen. Denk aan snacks met deels plantaardige vulling of koffiemelk met een plantaardig aandeel. Volgens Kieskompas, dat ruim 9000 mensen ondervroeg, is er veel draagvlak. Vooral voor ingrediënten die niet echt opvallen in een gerecht. Bij vlees en vis is dat wat spannender, maar ook daar reageert een meerderheid positief of neutraal.

Impact is groot, maar aanbod loopt achter

Er zit flink wat milieuwinst in deze verschuiving. ProVeg rekende uit dat gedeeltelijke vervanging van dierlijke ingrediënten 0,68 megaton CO₂ kan besparen. Volledige vervanging zou zelfs 2 megaton opleveren. Alleen: het aanbod bij groothandels loopt nog achter. Ei-vervangers, plantaardige bakkerijproducten – ze zijn nog schaars. En duurder ook. Toch zien veel bedrijven mogelijkheden. Zeker als volumes stijgen en medewerkers mee zijn.

Proveg.org

Bron: ProVeg