De druk op de Voedselbank wordt steeds groter; naar verwachting neemt het aantal klanten de aankomende winter met minimaal 40% toe ten opzichte van begin 2022. Unox, Iglo, Hak en Bolletje vormen daarom samen een ‘Wintercollectief’ om de Voedselbank te hulp te schieten en gezinnen die het nodig hebben te helpen. Andere voedselproducenten worden opgeroepen om zich ook aan te sluiten bij dit collectief, om zo samen klanten van de Voedselbank de winter door te helpen.
Unox zal 500.000 blikken en zakken soep doneren aan de Voedselbank. Hak verhoogt de schenking naar 600.000 potten groenten. Daarnaast komt Iglo met 10.000 volledige voedzame maaltijden en 10.000 groentenmixen en Bolletje met 120.000 ontbijt- en tussendoorproducten. Een zet in de goede richting, maar er is nog veel meer nodig om klanten van de Voedselbank te voorzien van voldoende voedselpakketten.
De Voedselbank is blij met deze extra donatie, want het stelt ze in staat om de mensen die het extra zwaar hebben op dit moment gevarieerd en gezond voedsel aan te blijven bieden. Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: “Dit is echt hartverwarmend. Het gaat hier om enorme aantallen. Het is geweldig om te zien dat verschillende Nederlandse producenten uit de industrie allemaal op hun eigen manier bijdragen om mensen in armoede te willen helpen.”
De hulp van voedselproducenten is hard nodig. “We hebben een enorm tekort aan vooral voedzaam eten, zeker nu we de winter ingaan en verse producten moeilijker te krijgen zijn”, zegt Wijnbelt. Ook komt er in totaliteit minder volume binnen, omdat bedrijven er steeds beter in slagen om voedselverspilling tegen te gaan. Op zichzelf een gunstige ontwikkeling, maar de Voedselbank ziet daarmee de tekorten verder oplopen. “Het Wintercollectief geeft ons de broodnodige duw in de goede richting. We hopen dat het andere bedrijven, groot of klein, over de streep trekt ook bij te springen. Want er is nog veel meer nodig.”
Bron: HAK