Food Boost Challenge: gezond eten voor jongeren
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Food Boost Challenge: gezond eten voor jongeren

  • 11 januari 2022

Nederlandse jongeren eten te weinig groente en fruit. Dat is zorgelijk, omdat hun ongezonde voedingspatroon het risico op overgewicht en obesitas verhoogt. Daarnaast verhoogt het ook het risico op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes. Maar hoe stimuleer je jongeren om wel meer groente en fruit te eten? Op basis van onderzoek door lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving onder vmbo- en mbo-scholieren gaan jongeren zelf oplossingen bedenken in de Food Boost Challenge.

Vooral jongeren tussen de 12 en 20 jaar eten een stuk minder groente en fruit dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Door samen met jongeren te kijken en te onderzoeken naar wat zij als problemen ervaren, kan gewerkt worden aan oplossingen die aansluiten bij deze doelgroep.

Uitdaging voor en door jongeren

De Food Boost Challenge is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL waarbij De Haagse Hogeschool een belangrijke bijdrage levert als onderzoekspartner.

Samen met ruim 30 partners uit het onderwijs en bedrijfsleven daagt de Food Boost Challenge jongeren uit om zelf met ideeën te komen om gezonder eten aantrekkelijker te maken. In vier fases – van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototyping – geven de jongeren een boost aan een gezonder eetpatroon van hun eigen en volgende generaties.

Onderzoek

Najaar 2021. Een onderzoek door 200+ HBO studenten uitgevoerd onder vmbo- en mbo-scholieren naar hun eetpatronen en voorkeuren, met een focus op groenten en fruit.
Januari 2022. Een idee- en ontwerp challenge met studenten om nieuwe Food concepten te ontwikkelen in de categorieën: Technologie, Nieuwe voedingsconcepten, Beleving of activiteit en Marketing en nieuwe kanalen.
Voorjaar 2022. Validatie, co-creatie en realisatie van een aantal geselecteerde concepten in een co-creatie tussen het bedrijfsleven, de hbo/wo studenten en de mbo leerlingen als consumentendoelgroep.
24 Mei 2022. Pitch-event waarbij men kan proeven aan de nieuwe concepten op een nationaal podium.

Foodboostchallenge.nl

Bron: Food Boost Challenge