Van 3D-geprinte ziekenhuismaaltijden tot melkrobots en van drijvende boerderijen tot kweekvlees; Nederland bruist van de innovatieve ondernemers. Een greep uit de innovaties op de expo ‘Food to Be’.
Van 30 mei t/m 5 juni vond in Eindhoven de expositie ‘Food to be’ plaats. De 45 meest innovatieve ondernemers, wetenschappers en designers van Nederland lieten er zien welke innovaties in de toekomst het verschil gaan maken. De toekomst van ons voedsel staat hoog op de Nederlandse én Europese politieke agenda. Deze expo werd georganiseerd in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap en de Europese landbouwraad. Ter gelegenheid van de informele landbouwraad, bracht staatssecretaris van Dam een bezoek aan de expo, samen met 27 landbouwministers van de EU en Eurocommissaris Phil Hogan. Deze expo een eerste editie van The STEC; een nationaal podium voor de nieuwste technologie.
Martijn van Dam: “Nederland en Europa moeten voorop gaan in het bedenken van innovatieve manieren om de wereldbevolking te voeden. Daarvoor hebben we een gemeenschappelijk landbouwbeleid nodig dat goede kaders biedt. Dit nieuwe landbouwbeleid (na 2020) moet nóg sterker inzetten op duurzaamheid en innovatie. Europa heeft alles in huis voor een koplopersrol: topuniversiteiten, geweldige producenten en innovatieve ideeën. De inspiratie vinden we op deze expo Food to Be."
De vegetarische biefstuk: Een puur plantaardig stukje biefstuk wordt geleverd door deze innovatie. Er is gebruik gemaakt van de methode Shear Cell Technology, plantaardig materiaal wordt vervormd zodat het de gewenste vezelstructuur krijgt. Een veelbelovend resultaat in het onderzoek naar duurzame plantaardige vleesvervangers.
Drones4food: De Drones4food van Wageningen UR kunnen met verschillende meetinstrumenten data inwinnen en in relevante informatie voor de boer omzetten. Hierdoor kan de boer bemestings- en bestrijdingsmiddelen in de juiste hoeveelheid, plaats specifiek, toedienen. Deze vorm van precisielandbouw is kostenbesparend en meer duurzaam, en vindt daarmee aftrek boeren over de hele wereld.
Voedselscanner: De consument kan de regie in eigen hand nemen door zelf zijn voedsel te scannen met betaalbare mini-infraroodscanners. Deze scanners kunnen mensen zelf bedienen om alledaagse voedselproducten te analyseren op chemische samenstelling en in de toekomst ook versheid en andere producteigenschappen. Binnen enkele seconden komt op je smartphone of tablet bijvoorbeeld het vet- en eiwitgehalte en calorische waarde tevoorschijn. Maar ook biologische status en voorspelling van de houdbaarheid van producten kunnen in de toekomst worden gecheckt zonder de verpakking te openen.
Quality Phenomics Robot: Wageningen UR werkt aan een toolbox waarmee bedrijven in de versketen de beginkwaliteit van groenten, fruit, bloemen en aardappels kunnen bepalen. Onderdeel van de toolkit is een robot die de kwaliteit van individuele producten kan meten. Hierbij kijkt de robot onder andere naar vorm, kleur en een vingerafdruk via near-infrared. De robot geeft ondernemers de mogelijkheid geautomatiseerd producten te controleren op kwaliteit, zonder deze hierbij te beschadigen. De robot moet ook gaan helpen bij het ontwikkelen van nieuwe groente- en fruitrassen. De robot maakt het makkelijker nieuwe rassen te analyseren en beoordelen op kwaliteit.
De Europese ministers van Landbouw waren ook erg enthousiast over het concept van de online supermarkt Picnic, een van de 45 Nederlandse ondernemingen die hun innovaties mogen tonen tijdens de expo. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de gerenommeerde ontwikkelaar van e-commerce software. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller was eerder betrokken bij de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Supermarktbedrijf Boni fungeert als inkooppartner. Michiel Muller vertelt dat hij alleen maar positieve reacties heeft gehad. “Elizabeth Truss, de Britse minister van landbouw, vertelde dat Picnic een ware revolutie zou kunnen ontketenen in haar land. Britten laten nu al vaak hun boodschappen thuisbezorgen, maar supermarkten vragen daar altijd geld voor. Waar de landbouwministers het meest enthousiast over zijn, is de manier waarop wij voedselverspilling drastisch verminderen. We kopen alleen de producten in bij onze leveranciers die ook echt door onze klanten zijn besteld. Op die manier voorkomen we verspilling van verse producten."
Bron: © WUR