Eco-score verdwijnt vanwege misleidende term
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Eco-score verdwijnt vanwege misleidende term

  • 11 juni 2024

De term Eco-score wordt geschrapt vanwege zijn misleidende aard. IFOAM, de wereldwijde koepelorganisatie van de biologische landbouw- en voedingssector, bereikte hierover een akkoord met onder andere Yuka en ADEME, die het label hebben gelanceerd. Ondanks dit akkoord zijn er nog geen concrete stappen ondernomen om de Eco-score aan te passen.

Verwarrend gebruik van ‘eco’

In januari 2023 startten IFOAM Organics Europe en IFOAM France een rechtszaak tegen de Eco-score vanwege het misleidende voorvoegsel ‘eco’. Artikel 30 van de EU-verordening inzake biologische productie en etikettering verbiedt het gebruik van ‘bio’ en ‘eco’ als deze de consument kunnen misleiden. Charles Pernin van IFOAM France benadrukt dat ‘eco’ in verschillende Europese talen synoniem is voor ‘bio’. Dit kan verwarring veroorzaken met het officiële label voor biologische landbouw. Na juridische bemiddeling werd besloten de naam van de milieu-impactindicator in te trekken.

Toekomst van duurzame etikettering

Volgens Veerle Poppe, Eco-score expert, gaat het enkel om de naam van het label. De duurzaamheidsclassificering zelf staat niet ter discussie. Ze benadrukt dat de methode van ecolabelling volledig wordt ondersteund, maar of er een nieuwe naam komt, is nog onbekend. Het label, onderdeel van de Europese Farm-to-Forkstrategie, onderscheidt zich door een groen blaadje dat de A- tot E-waardering van de Nutri-Score aangeeft. Het toont aan hoe duurzaam een product is, gebaseerd op ecologische indicatoren zoals uitstoot van broeikasgassen, verlies van biodiversiteit en toxiciteit. Deze criteria, opgesteld door ADEME, kregen echter kritiek omdat ze niet ver genoeg zouden gaan en belangrijke aspecten missen.

Vertrouwen in duurzaamheidsscores

Poppe vermeldt dat veel consumenten het groene blaadje herkennen en het label een trust-rate van 72 procent heeft. Ze benadrukt dat consumentenvertrouwen essentieel is voor de impact van de score. Alle data waarop de Eco-score gebaseerd is, zijn vrij toegankelijk via de bijbehorende website. Bovendien wordt de Eco-score in verschillende loyaliteitsprogramma’s gebruikt. Klanten sparen punten wanneer ze producten met een hoge duurzaamheidsscore kopen. Deze punten kunnen later ingezet worden om sociale of ecologische projecten te ondersteunen, zoals het aanplanten van bloemenweides. Dit stimuleert consumenten om bewuster te kopen.

Vilt.be

Bron: VILT.be