Duurzaamheid anders aanvliegen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Duurzaamheid anders aanvliegen

  • 09 april 2018
  • Door: Herman Bessels

‘Lang houdbaar’, dat vind ik een betere term. Iets wat wel duurzaam ontworpen is, maar kort houdbaar, is in principe slecht. Gebruikseisen van gebouwen veranderen razendsnel. Op termijn zullen maar weinig gebouwen gebruikt worden waarvoor ze zijn ontworpen. Ze zijn wel milieuvriendelijk ontworpen, maar hebben geen functie meer. Dan slaan we dus de plank flink mis.

Ook het energieaspect moeten we totaal anders aanvliegen. De focus ligt veel te veel op individuele maatregelen, zoals eigen zonnepanelen. Mooie pannendaken worden verprutst met vreselijke blauwe en zwarte flappen die totaal niet stroken met de vormgeving van het gebouw. Als architect ervaar ik de meeste panelen als een soort esthetische vogelpoep die werkelijk alles verpest (Geachte Commissie Welstand, waar bent u? Doe er iets aan!).
De subsidie voor deze zonnepanelen is ook zo’n kromme regeling. Heb ik een eigen gebouw, dan krijg ik fiscale aftrek; ben ik een belegger, dan is dat voordeel er niet. Schijnt de zon in dat geval anders? Zonnepanelen werken bovendien nooit ’s nachts, in de winter maar kortstondig en voor de niet-productie uren moet er een andere voorziening zijn: opslag of een fossiele centrale. Die kosten worden nooit meegenomen in de berekeningen. 

En dan de milieuvriendelijke elektrische auto… Wie staat erbij stil hoe de stroom opgewekt moet worden om deze auto’s op te laden? Als heel Nederland massaal elektrisch gaat rijden, hebben we een fors aantal elektriciteitscentrales nodig. Of we kopen Franse kernstroom, dat kan natuurlijk ook… De beste manier voor energiebesparing is dát te doen wat bij waterbesparing redelijk lukt. Doe gewoon de kraan (wat eerder en vaker) dicht.
 
Moraal van het verhaal: er is veel subsidie beschikbaar voor kleine projecten. Door het grootschaliger aan te pakken, zijn echter veel hogere rendementen te behalen uit de gesubsidieerde bedragen. Ik denk aan minicentrales van tenminste 5000 m2 op nieuwe industriegebouwen. Laten we dát fors subsidiëren c.q. verplicht stellen, in plaats van die vreselijke ‘vogelpoep’.

www.bessels.com

Herman Bessels is architect BNA bij Bessels architekten & ingenieurs B.V.

Bron: © Vakblad Voedingsindustrie 2018