Kweekvis heeft geen goede reputatie, maar de Yellowtail van Kingfish Zeeland lijkt een game changer. Gekweekt op land, high end duurzaam en zo lekker dat internationale topchefs ermee weglopen. De strategie van CEO Ohad Maiman? “We stellen eerst alles ter discussie.”
“Kweekvis op het vaste land kan een game changer zijn zoals de glastuinbouw dat honderd jaar geleden was”, zegt Ohad Maiman, CEO van Kingfish Zeeland. Hij is op promotiereis in Italië. Gisteren Venetië, vandaag Rome, morgen nog Milaan. Ook Spanje, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk staan op het programma. Missie: de topchefs en high-end retailers van Europa winnen voor Dutch Yellowtail, zoals die, aan de rand van het vissersdorp Kats op Noord-Beveland, in de bassins van Kingfish Zeeland wordt gekweekt. Maiman: “We kunnen nu overal in Europa binnen 24 uur verse Dutch Yellowtail leveren.”
De strategie van Kingfish Zeeland is geënt op die van Tesla, zegt Maiman. “Net zoals Tesla met de Model S, zijn wij begonnen aan de high end-kant van de markt. Dutch Yellowtail is een topproduct en premium merk, dat we vooralsnog tegen hoge kosten produceren voor een publiek dat bereid is daar extra voor te betalen. Hebben we onze plek in die markt veroverd, dan richten we ons zo snel mogelijk met goedkopere varianten op de lagere regionen: de schappen van de supermarkten. En net als Tesla hebben we een overstijgend doel: met nieuwe, innovatieve technologie wezenlijk bijdragen aan duurzamer leven op onze planeet.”
Begin jaren tien hoort Maiman over aquacultuur op land en ziet meteen de potentie. Hij is op dat moment vicepresident van een investeringsmaatschappij, maar daar ziet men geen heil in kweekvis in bassins. In 2014 komt Maiman in contact met Kees Kloet, die al eerder heeft geëxperimenteerd met Yellowtail en veel ervaring heeft met kweekvis. Ze versterken het managementteam met Hans den Bieman (ex-CEO Marine Harvest) en bankier Itay Young en richten het bedrijf eind 2015 op. Het jaar daarop zoeken ze naar investeerders en een geschikte locatie. De ambitie vanaf dag 1: marktleider worden op het gebied van aquacultuur op land. In 2016 halen ze een slordige 23 miljoen euro op. Eind 2016 kopen ze een voormalige oesterkwekerij, die in korte tijd wordt omgebouwd tot Dutch Yellowtail-kwekerij. Medio 2017 komt de eerste vis op de markt. Maiman: “Onze grootste investeerder is Rabobank. Zij zien de enorme potentie van kweken in een gesloten, volledig gecontroleerd systeem. Verder hebben we investeerders uit de hi-tech en agro-industrie.”
Kingfish Zeeland gebruikt uitsluitend groene stroom. Ze werken met geavanceerde zuiveringsinstallaties die zorgen voor schoon, gezuiverd water uit de Oosterschelde. De vissen krijgen volledig biologisch voedsel en aan het hele proces komen geen pesticiden of antibiotica te pas. Het leverde het bedrijf certificeringen op zoals Best Aquaculture Practice (BAP) en Aquaculture Stewardship Council (ASC). Maar ook het certificaat Maatlat Duurzame Aquacultuur, waardoor de investering in de viskwekerij in aanmerking kwam voor een aantal fiscale regelingen. Via RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) maakte Kingfish Zeeland gebruik van de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Energie-investeringsaftrek (EIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Die laatste, aanvullende steun is omdat de kwekerij feitelijk de overbevissing van tonijn tegengaat en de noodzaak wegneemt om de Yellowtail uit de oorspronkelijke habitat te importeren: Australië en Japan.
“We liggen op schema”, zegt Maiman. “Er wordt gezocht naar een geschikte plek in de Verenigde Staten om ook daar een kwekerij te beginnen. En topchefs uit de hele wereld werpen zich op als ambassadeurs. Zoals de Amerikaanse chef en publicist Barton Seaver zegt: ‘Het verhaal van Kingfish – organisch, duurzaam, topkwaliteit – is een verhaal dat je je als chef eigen kunt maken en dat je graag wilt vertellen. Dit is een opwindend verhaal waarin we feitelijk de architecten worden van ons toekomstige voedsel, dat duurzaam en ontzettend smaakvol zal zijn.” Chefkok Mart Scherp van Restaurant Scherp in Middelburg is erg enthousiast over de smaak. “Veel kweekvis heeft een matige smaak omdat die vis slechte voeding krijgt. Dutch Yellowtail krijgt alleen duurzaam gevangen vis en smaakt daardoor prima. Ik gebruik deze vis heel graag.”
Wat raadt Maiman ondernemers aan die willen innoveren? “Onze houding is dat we nooit iets doen omdat het altijd al zo gedaan wordt. We stellen alles ter discussie. Iedereen zei bijvoorbeeld dat de Yellowtail de sushi- en sashimi-vis bij uitstek is. Maar toen dachten wij: we nodigen eens tien Europese chefs uit om wat met deze vis te experimenteren. Toen bleek dat er gewoon veel meer mee kan. Gerookt, gekookt of gegrild als filet of hele vis – het kan allemaal. Wat een nieuwe mogelijkheden dat bood! Dus: weg met de heersende mindsets. Question everything first.”
Bron: Beeld: ©Kingfish, Beeld Ohad Maiman: ©Johan Katerberg