De toegenomen belangstelling van de consument voor de verhalen achter hun voedsel- en drankproducten en hun opmerkelijke invloed op de aankoopbeslissingen heeft ertoe geleid dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aan storytelling in hun merkstrategieën.
"Storytelling: Winnen met Woorden" staat bovenaan de lijst van Innova Market Insights' Top Tien Trends voor 2020. De top vijf trends voor 2020 zijn:
Hoewel de herkomst van ingrediënten altijd belangrijk is geweest, is de interesse van de consument om het verhaal achter hun voedsel te ontdekken, verder toegenomen en heeft het steeds meer invloed op de aankoopbeslissingen. De aandacht van de consument wordt geprikkeld door de mogelijkheid om meer te weten te komen over de manier waarop producten worden geproduceerd, wat het begrip van de productvoordelen bevordert en het vertrouwen in het merk helpt opbouwen.
Als gevolg hiervan richten fabrikanten zich steeds meer op de herkomstplatforms voor ingrediënten om de smaak en kwaliteit van hun producten te benadrukken, evenals hun unieke en duurzame inspanningen. Herkomstplatforms kunnen een hele reeks berichten overbrengen aan de consument, inclusief smaak, verwerkingsmethoden, culturele en traditionele achtergronden en de duidelijkere geografische oorsprong.
Plantaardige innovatie op het gebied van voeding en dranken blijft floreren als gevolg van de belangstelling van de consument voor gezondheid, duurzaamheid en ethiek, die aansluit bij de bredere levensstijl van de consument in de richting van een schoner leven. Naarmate het gebruik van de term "plantaardig" meer in de hoofdmoot van de belangstelling komt te staan, gaan met name de industrie en startende bedrijven de uitdaging aan om meer schone vlees- en zuivelalternatieven met verbeterde voedingsprofielen te leveren.
Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven in duurzaamheid investeren. Uit een onderzoek van Innova Market Insights blijkt dat gemiddeld 85% van de consumenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk verwachtte dat bedrijven in 2019 in duurzaamheid zouden investeren, tegenover 64% in 2018. Op het gebied van voedselafval is upcycling de nieuwe recycling, aangezien bedrijven ernaar streven een zero-waste benadering te volgen door waarde te creëren uit bijproducten. Bij verpakkingen ligt de nadruk op het gebruik van minder verpakkingsmateriaal en de ontwikkeling van duurzame alternatieven.
Stress en angst zijn belangrijke aandachtspunten in het moderne leven, omdat consumenten hun carrière, gezin en sociale leven in goede banen leiden en tegelijkertijd streven naar een gezonde levensstijl, zowel fysiek als mentaal. De reacties hierop variëren, hoewel de meerderheid van de consumenten ernaar streeft de voordelen en nadelen van een drukke levensstijl tegen elkaar af te wegen. Dit verhoogt op zijn beurt de vraag naar voedzaam voedsel dat gemakkelijk te bereiden, praktisch en draagbaar is en dat een rol speelt bij ontspanning en genot.
De toonaangevende trend van vorig jaar "Discovery: de avontuurlijke consument" is nog steeds prominent aanwezig, waarbij de vraag van de consument naar iets nieuws en anders tot uiting komt in meer productlanceringen met textuurclaims. Consumenten herkennen steeds meer de invloed van textuur op voedsel en dranken, waardoor een verhoogde zintuiglijke ervaring en vaak een groter gevoel van verwennerij ontstaat. Volgens het onderzoek van Innova Market Insights wordt gemiddeld 45% van de consumenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk bij het kopen van eten en drinken beïnvloed door de textuur, terwijl 68% van mening is dat texturen bijdragen aan een interessantere voedsel- en drankervaring.
De andere toptrends voor 2020 die door Innova Market Insights zijn geïdentificeerd, zijn:
6. Macronutriëntenmakeover
7. Hello Hybrids
8. A Star is Born
9. Eat Pretty
10. Brand Unlimited
Bron: © Innova Market Insights