Sinds 2015 is in IJsselstein een state of the art slachterij gevestigd. Westfort Vleesproducten bouwt met dit moderne bedrijf door op een lange geschiedenis in varkensvlees. Met een toekomstvisie gericht op groei, rendement én automatisering.
In 2013 vond een fusie plaats tussen de familiebedrijven Egbert Kruiswijk Vleesproducten B.V. en Lunenburg Vlees B.V. Onder de naam Westfort Vleesproducten maakte het bedrijf direct toekomstplannen, zoals het centraliseren van alle bedrijfsactiviteiten in IJsselstein. In 2015 is de moderne slachterij gebouwd, begin 2019 start de bouw van de nieuwe vleesverwerkingslocatie.
Ook voor de ondersteunende factoren van het bedrijfsproces werden ontwikkelingsplannen opgesteld. Groei en rendement behalen bereik je immers niet alleen door centralisering en uitbreiding. ICT speelt hierin een essentiële rol. Binnen Westfort is, sinds 2015, directeur Robbert van ’t Hoff verantwoordelijk voor ICT, HR en Finance. Een man die zich thuisvoelt tussen vlees én computers. Hij stamt af van zes generaties slagers, en combineert zijn vleeskennis met die van ICT. Zijn affiniteit met ICT is ooit aangestoken door de computerhobby van zijn vader.
Robbert wil Westfort ook op automatiseringsgebied voorop laten lopen. Het bedrijf gaat voor de lange termijn en maakt keuzes die over twee, drie jaar succes opleveren. “Als bedrijf moet je bereid zijn te investeren in ICT voor het ondersteunen, aanpassen en blijven vernieuwen van bedrijfsprocessen.” Daarbij neemt hij geen genoegen met halve oplossingen. “Het kan niet zo zijn dat je als bedrijf je processen moet aanpassen aan de software. Software is er voor ondersteuning van je bedrijfsprocessen en niet andersom.”
Direct na de fusie is besloten om met alle locaties over te stappen op één nieuw platform, het ERP-systeem FOBIS® van de RBK Group uit Deventer. Voor de fusie werkte Westfort met diverse leveranciers en meerdere systemen, in Oudewater al ruim 20 jaar met RBK. Bij de keuze voor het nieuwe ICT-platform stond niet de individuele voorkeur, maar het algemeen belang voorop. Het nieuwe ERP-systeem moest aan drie doelstellingen voldoen: waarde toevoegen voor de klant, zodat die precies krijgt wat hij wil hebben; ICT moet de bedrijfsprocessen in het complexe bedrijf optimaal ondersteunen en de ontstane data moet leiden tot meer inzicht en acties (actionable insights).
Robbert vindt het belangrijk dat een leverancier van het ERP-systeem diezelfde doelstellingen nastreeft: “Het moet in het DNA van het bedrijf en de medewerkers zitten dat hun product er is om de bedrijfsprocessen te ondersteunen en een klant hierin optimaal te servicen. Daarnaast viel de keuze op RBK omdat zij hun ERP-oplossing continue verder ontwikkelen. Dit is mogelijk omdat zij werken met een moderne ontwikkelomgeving en een zeer goed gedefinieerd datamodel. Peter Harmens, Managing Director en partner van de RBK Group, is blij met de keuze van Westfort. “Als een bedrijf met zo’n vooruitstrevende visie op ICT gebied zo’n keuze maakt, is dat toch een bevestiging dat wij een goed product leveren en de klant ook tevreden is over onze samenwerking in de afgelopen 20 jaar. Wij werken bij veel klanten in de voedingsmiddelenindustrie en krijgen uiteenlopende vragen. Onze uitdaging is om het proces achter een vraag te leren kennen, en een generieke oplossing te vinden waarvan ook andere klanten weer gebruik kunnen maken.”
Het implementatietraject is door het ICT team van Westfort en RBK samen uitgewerkt in een gefaseerd plan. Eerst is de nieuwe software in het productieproces geïmplementeerd, daarna de order-entry en tot slot de facturatie. Peter vertelt tevreden over deze werkwijze: “Voor ons, als leverancier, is het waardevol om het ontwikkeltraject samen met een klant aan te gaan, zeker als een klant vooruit wil en wij hem daarbij kunnen helpen.” Hij bevestigt dat het een goede keuze is om niet alles tegelijk te willen doen. “De impact van werken met een nieuw systeem is groot. Medewerkers moeten wennen, bedrijfsprocessen dienen helder te zijn om in te kunnen voeren. Geen probleem bij Westfort, er is structuur, duidelijkheid en medewerkers pakken de nieuwe werkwijze gemakkelijk op.” Ook werd de nieuwe rapportagetool van FOBIS® ingezet. De data van Westfort is niet alleen actueel maar ook volledig, omdat het ERP-systeem gekoppeld is met andere automatiseringstools van het bedrijf.
Westfort heeft zo continue een real time inzicht in de volledige data van het bedrijf. “Het doel is dat je data uit je ERP systeem met business intelligence tools omzet in inzichten welke leiden tot acties en verbeteringen”, vult Robbert aan.
RBK ontzorgt Westfort ook als netwerkbeheerder. Westfort heeft zelf een applicatiebeheerder in dienst die bijvoorbeeld views aanpast, zodat medewerkers in schermen de informatie zien die zij willen zien. Zodat medewerkers in schermen de informatie zien die zij willen zien. Deze applicatiebeheerder is ook getraind in de rapportagetool en kan zelf rapportages maken. Robbert is voorstander van deze onafhankelijkheid omdat je aanpassingen die gebruikers wensen en hen helpen om beter te kunnen werken sneller kunt realiseren. “Dit is een scrumachtige manier van werken. Hierdoor zijn wij flexibeler en is de tevredenheid van de gebruikers hoog. Als we hulp nodig hebben doen we een beroep op de consultants van RBK. Een mooie samenwerking om te kunnen blijven ontwikkelen, groeien en successen te behalen!”
Bron: © Westfort