In 2022 waren Innova’s Top 10 trends gericht op milieukwesties en was er een verschuiving in de belangrijkste zorgen van consumenten over het milieu. Zelfs in het geval van een pandemie is de gezondheid van de planeet de belangrijkste mondiale bron van zorg geworden, vóór de gezondheid van de bevolking, dat blijkt uit Innova's Lifestyle & Attitude Survey.
Bijna de helft van de consumenten vermindert voedselverspilling en 63% zegt dat ze graag zouden eten in een restaurant dat voedselverspilling actief voorkomt of vermindert. Maar liefst 20% tot 25% heeft ook zijn productkeuzes aangepast om milieuredenen, zoals het kiezen van voedingsmiddelen met milieuvriendelijke verpakking en het kiezen van duurzaam geteelde producten.
Het aantal producten met milieuclaims neemt drie keer zo snel toe als de totale activiteit op het gebied van voedingsmiddelen en dranken. Het aandeel van ethische milieuclaims in het totale aantal introducties van voedingsmiddelen en dranken is gestegen van 4,4% in 2016-2017 tot 6,6% in 2020-2021, wat neerkomt op een jaarlijks groeipercentage van 17,3% in vijf jaar. Daarnaast stegen de lanceringen van voedingsmiddelen en dranken met geüpcyclede ingrediënten met 122%, vergeleken met 59% voor producten met gerecycled plastic, 49% voor producten met waterbesparende claims, 47% voor producten met koolstofemissieclaims en 36% voor palmolievrije producten.
Bijna drie op de tien consumenten zegt dat het duurder is om milieuvriendelijkere producten te kopen. Toch zegt meer dan de helft van de consumenten bereid te zijn extra te betalen voor voedings- en drankenproducten die zich inzetten voor het oplossen van wereldwijde problemen zoals plastic afval (64%), oceaanvervuiling (63%) en voedselverspilling (62%).
Duidelijke communicatie van fabrikanten is essentieel. 55% van de consumenten wereldwijd zegt dat er te veel milieulabels zijn en dat ze niet weten waar ze op moeten letten. Bovendien geeft bijna tweederde van de ondervraagde consumenten wereldwijd aan dat ze de voorkeur geven aan één label dat de volledige impact op het milieu vastlegt boven meerdere labels.
Bron: Innova Market Insights