Meerderheid consumenten twijfelt over veiligheid bewerkt voedsel
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Consument twijfelt over veiligheid bewerkt voedsel

  • 05 maart 2024

Recent onderzoek van het EIT Food Consumer Observatory toont aan dat Europese consumenten zich zorgen maken over de impact van ultrabewerkte voedingsmiddelen op hun gezondheid. De studie onthult dat 65% van de Europese consumenten gelooft dat ultrabewerkte voedingsmiddelen ongezond zijn. Bovendien denkt 67% dat deze voedingsmiddelen bijdragen aan obesitas, diabetes en andere leefstijlgerelateerde gezondheidsproblemen.

Zeven op de tien consumenten (67%) staan negatief tegenover voedsel met onbekende ingrediënten. Daarnaast vertrouwt 40% er niet op dat ultra-verwerkte voedingsmiddelen voldoende gereguleerd zijn door autoriteiten om de veiligheid en gezondheid op lange termijn te garanderen. Ultra-verwerkte voedingsmiddelen omvatten niet alleen verpakte snacks, frisdranken en suikerrijke ontbijtgranen, maar ook kant-en-klare sauzen, maaltijden en plantaardige vervangers van dierlijke producten, zoals veganistische kaas. Deze worden gecategoriseerd als ultra-verwerkt vanwege ingrediënten zoals proteïne-isolaten, zaadoliën en additieven.

Milieubewustzijn speelt ook een rol

Naast gezondheidszorgen beschouwt zes op de tien (60%) consumenten ultra-verwerkte voedingsmiddelen als schadelijk voor het milieu. Dit hangt samen met de perceptie van onnatuurlijkheid, aanwezigheid van chemicaliën en industriële productie.

Consumenten in verwarring over verwerkingsniveau

Ondanks de uitgesproken gezondheidszorgen blijven consumenten verwerkt voedsel kopen. Slechts de helft (56%) probeert verwerkte voedingsmiddelen te vermijden. De studie toont aan dat gebrek aan begrip over de mate van verwerking bijdraagt aan deze onzekerheid. Velen zijn in de war over hoe verwerkt hun voedsel daadwerkelijk is. Zo herkenden 61% van de consumenten energiedrankjes als ultra-verwerkt, maar slechts 34% en 22% herkenden respectievelijk veganistische kaas en chocoladerepen als zodanig.

Zorgen over verwerking ontmoedigen keuze voor plantaardige alternatieven

Ongeveer een derde van de Europese consumenten ziet plantaardige vervangers, zoals vegetarische kipstukjes en veganistische kaasplakken, als ultra-verwerkt. Bovendien worden deze vaker als ultra-verwerkt gezien dan hun dierlijke tegenhangers. Meer dan de helft (54%) van de Europese consumenten eet geen plantaardige vervangers om ultra-verwerkte voedingsmiddelen te vermijden.

Beperkte bereidheid en mogelijkheden om ultra-verwerkte voeding te reduceren

De belangrijkste motivaties voor het eten van ultra-verwerkte voedingsmiddelen zijn gemak, prijs en smaak. Gemak omvat eenvoudige (of geen) bereiding, terwijl de prijs van ultra-verwerkte voedingsmiddelen vaak lager wordt gezien dan die van hele of minimaal verwerkte voedingsmiddelen. Velen geven de voorkeur aan de smaak van ultra-verwerkte voedingsmiddelen boven zelfgemaakt eten. De meeste consumenten zien zichzelf echter niet minder ultra-verwerkte voedingsmiddelen eten, maar hopen deze in balans te houden met minder verwerkt en meer zelfgemaakt voedsel.

Voedingssector aangespoord tot verbeterde etikettering en voorlichting

Het rapport ‘Consumer perceptions unwrapped: ultra-processed foods’ doet een reeks aanbevelingen aan autoriteiten, fabrikanten en retailers in de voedingssector:

  • Gezondheidsinstellingen en wetenschappers moeten een definitie geven van ultrabewerkte voedingsmiddelen en meer overtuigende en onderbouwde uitspraken doen over hun gezondheid op de korte en lange termijn.
  • Gezondheidsinstellingen moeten nadenken over hoe te communiceren met en consumenten voor te lichten over wat voedselverwerking betekent, hoe het eruit kan zien en welke effecten het kan hebben op de gezondheid.
  • Nationale voedingsaanbevelingen moeten verduidelijken of plantaardige vervangers ultrabewerkte voedingsmiddelen zijn en of dit van belang is voor hun algehele gezondheid.

De studie bestond uit een enquête onder 10.000 consumenten uit 17 Europese landen en een daaropvolgende kwalitatieve studie.

eitfood.com

Bron: EIT Food