Ondernemers in de Rotterdamse haven maken zich steeds meer zorgen over de toenemende vertragingen en kosten van keuringen door de NVWA. In een brief aan de Tweede Kamer vraagt het Agrarisch Import Platform (AIP), dat 17 ondernemersorganisaties vertegenwoordigt, aandacht voor deze problematiek. De lange wachttijden en hoge tarieven brengen voedselveiligheid, kosten en concurrentiepositie van de haven in gevaar, zo stelt de brief.
Sinds de Brexit zijn doorlooptijden van NVWA-keuringen flink opgelopen, vooral in de afgelopen zes maanden. Containers met voedingsproducten zoals vis en vlees blijven soms weken ongekeurd op de kade staan, wat leidt tot stijgende koelkosten en risico’s voor bederf. De huidige werkwijze van de NVWA – volgens de brief gedateerd en weinig digitaal – draagt bij aan de vertraging. Het aantal dagelijkse keuringen is afgenomen, waardoor wachttijden verder oplopen en ondernemers met hogere kosten worden geconfronteerd.
Door de lange wachttijden en stijgende tarieven wijken bedrijven steeds vaker uit naar andere havens, zoals Antwerpen, waar de kosten en doorlooptijden gunstiger zijn. In Antwerpen kost een keuring van een 40-voetscontainer vlees of vis 182,50 euro, terwijl in Rotterdam eenzelfde keuring 475,75 euro bedraagt. Het AIP waarschuwt dat deze verplaatste ladingen zelden terugkeren naar Rotterdam, met gevolgen voor de schatkist en Nederlandse bedrijven.
De Rotterdamse haven is van cruciaal belang voor Nederland en Europa, met uitstekende faciliteiten en infrastructuur. Het AIP roept de Tweede Kamer op om de NVWA en Douane te ondersteunen om de dienstverlening te verbeteren. Volgens de brief kan modernisering en digitalisering van het keuringsproces de efficiëntie verhogen en kosten verlagen, zodat Nederland zijn concurrentiepositie kan behouden.
Bron: Deltalinqs