Albert Heijn breidt zijn aanbod circulaire producten flink uit om voedselverspilling verder te reduceren. Met het motto ‘afval voor de één, is grondstof voor een ander’ lanceert de supermarktketen een assortiment van meer dan 50 producten die gebruikmaken van reststromen. Deze samenwerking met leveranciers geeft een tweede leven aan voedingsresten, waarmee de supermarktketen bijdraagt aan een duurzamer voedselsysteem en een vermindering van voedselverlies.
In de schappen van Albert Heijn zijn nu diverse circulaire producten te vinden, waaronder vegetarische kaasschnitzels gemaakt van overgebleven kaasstukken, vezelrijke eierkoeken met graanresten uit het bierbrouwproces, en bananencookies bereid met geredde bananen uit hun eigen keten. Het gebruik van deze circulaire ingrediënten laat zien hoe Albert Heijn met innovatieve oplossingen voedselverspilling aanpakt. Deze producten verminderen naar verwachting jaarlijks 2 miljoen kilogram aan voedselverspilling en dragen bij aan de verlaging van CO₂-uitstoot. Albert Heijn streeft ernaar om dit assortiment in 2025 verder uit te breiden.
Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit bij Albert Heijn, benadrukt het belang van efficiënter omgaan met grondstoffen. “Samen met onze leveranciers willen we verspilling tegengaan en onze CO₂-uitstoot verlagen. Onze producten met circulaire ingrediënten bieden een innovatieve oplossing tegen voedselverspilling en zijn ook nog eens heel erg lekker.” Toine Timmermans van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling prijst Albert Heijn als koploper in de strijd tegen verspilling en benadrukt het belang van schaalbare oplossingen. In verschillende winkels kunnen klanten kennismaken met deze circulaire producten en worden zij geïnspireerd om thuis minder voedsel te verspillen, onder andere via tips en recepten in de AH-app.
Bron: Albert Heijn