Albert Heijn start vandaag een nieuwe proef met het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Gedurende zes weken plaatst de supermarktketen het logo bij circa 2.000 producten op de website. De bedoeling is te kijken of klanten producten filteren op basis van Nutri-Score, de achterliggende informatie over het logo duidelijk vinden en hun aankopen hierop aanpassen. Deze online proef volgt op een eerdere test met het Nutri-Score logo in een Albert Heijn in Den Haag.
Het voedselkeuzelogo Nutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep een betere samenstelling hebben dan andere. Productcategorieën waarbij Albert Heijn het logo online plaatst zijn onder andere frisdrank, sappen, siropen, eetzuivel, drinkzuivel en houdbare zuivel. Voor de proef werkt Albert Heijn samen met wetenschappers van verschillende universiteiten. De proef begint vandaag en loopt tot en met 25 juni 2020.
Eind 2019 koos het ministerie van VWS voor Nutri-Score als het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland. Albert Heijn is positief over deze keuze en hoopt zo snel mogelijk te kunnen starten met de implementatie.
Al jaren helpt Albert Heijn klanten om gezond te eten en gezond leven makkelijker te maken, onder meer met een groot assortiment verse producten en een verregaande reductie van zout en verzadigd vet in huismerkproducten. Bovendien stelde de supermarktketen zichzelf in 2018 als doel om uiterlijk eind 2020 een miljard suikerklontjes uit zijn huismerkproducten te halen. Inmiddels is die mijlpaal -eerder dan oorspronkelijk verwacht- bereikt. Zo is bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker in biologische ontbijtgranen met 50% verlaagd. Ook reduceerde AH het suikergehalte in pastasauzen, siropen, eetzuivel, soepen en frisdranken. Negen appelmoesvarianten bevatten voortaan zelfs 0% toegevoegd suiker.
Bron: © Albert Heijn