ABN AMRO verwacht stabiele trend in de vraag naar vis
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

ABN AMRO verwacht stabiele trend in de vraag naar vis

  • 26 augustus 2022

De vraag naar vis stijgt. Dit zorgt momenteel voor prijsherstel. Analisten van ABN AMRO verwachten echter dat de hoge inflatie en de lagere koopkracht in de tweede helft van dit jaar de consumentbestedingen in Nederland en andere EU-landen onder druk zetten. Dit kan de vraag naar vis en visproducten negatief beïnvloeden, wat leidt tot prijsdruk richting 2023, maar op de langere termijn verwacht ABN AMRO een stabiele ontwikkeling van de vraag naar vis.

Consumenten die minder of geen vlees willen eten kunnen voor vis kiezen. De groep flexitariërs wordt groter. De wereldwijde voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties FAO verwacht dat visconsumptie per hoofd van de bevolking in de Europese Unie over 10 jaar circa 4% hoger zal liggen dan nu.

Nederland exporteert veel naar andere EU-landen. Duitsland is het belangrijkste afzetland, daarna volgen België, Frankrijk, Italië en Spanje. Westerse consumenten zien vis als onderdeel van een gezonde maaltijd. Het Voedingscentrum beveelt aan om één keer per week vis te eten. Slechts 34% van de consumenten geeft gehoor aan dat advies. Hier is een kans voor een toename.

Het aanbieden van gemak producten waarin vis is verwerkt en duidelijke communicatie over duurzaamheid kan helpen om de vraag naar vis te vergroten. In de schappen van Europese supermarkten worden al regelmatig nieuwe visproducten geïntroduceerd. Verpakkingen worden duurzamer en producten makkelijker te bereiden. 

Analisten van ABN AMRO denken dat er perspectief voor extra afzet kan worden gevonden via duurzaam gevangen vis en het benadrukken van de bijdrage die vis levert aan de gezondheid van mensen. In de eiwittransitie kan vis een welkome aanvulling zijn in de keuze van consumenten. Hier liggen kansen bij de promotiecampagnes voor vis.

Foodholland.nl

Bron: Foodholland