Aanhoudende inflatie remt groei foodsector
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Aanhoudende inflatie remt groei foodsector

  • 14 juni 2022

Inflatie blijft het belangrijkste strategische thema in de Nederlandse voedselketen. En het einde van de prijsstijgingen is nog niet in zicht. De hogere consumentenprijzen staan nog altijd niet in verhouding tot de hogere kosten die veel voedingsproducenten momenteel hebben. Al met al is het duidelijk dat de foodsector met een historisch ongekende prijsstijging te maken heeft, aldus de Rabobank.

Al voor de oorlog in Oekraïne waren de grondstofprijzen aan een opmars bezig, onder meer door de sterk aantrekkende vraag door en na corona, maar ook door logistieke verstoringen en negatieve weersinvloeden op oogsten. De impact van de oorlog komt daar bovenop. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zijn de prijzen van gas, graan en zonnebloemolie explosief toegenomen en zij stijgen nog steeds. Tel daarbij de prijsontwikkelingen op in veevoer, kunstmest, verpakkingen en personeel en het is duidelijk dat de foodsector met een historisch ongekende kostenstijging te maken heeft.

Begin 2022 probeerden supermarkten de prijsverhogingen voor consumenten te vertragen. Dat ging vaak ten koste van de marge van leveranciers. Inmiddels lijkt het sentiment aan de onderhandelingstafel iets gedraaid. Als foodretailers prijsverhogingen niet accepteren, riskeren ze dat ze bepaalde producten niet meer geleverd krijgen. Dit draagt ertoe bij dat de consumentenprijsinflatie momenteel snel verder oploopt.

Consumenten zullen hierop in gaan spelen. In de supermarkt gaan zij meer aanbiedingen en huismerken kopen. Daarnaast zullen de hard discounters marktaandeel winnen van full service-supermarkten. Verder komt de vraag naar meer premium producten en diensten zoals die van restaurants en speciaalzaken onder druk te staan. Voor de voedingsmiddelenindustrie verwachten de bank dus een plus in omzet door de stijgende prijzen, maar druk op marge en volumes door oplopende kosten en een prijsbewuste consument.

Rabobank.nl

Bron: Rabobank