Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in supermarkten blijft groeien. In 2021 groeide de omzet in duurzamere producten sterker dan de totale foodomzet in supermarkten waardoor het hoogste aandeel ooit werd behaald. Over het hele jaar gezien wordt al 21% van de totale foodomzet gerealiseerd door producten met een duurzamer keurmerk. De verduurzaming van de voedsel is dus een trend die doorzet. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Door de algehele omschakeling van kip naar het Beter Leven Keurmerk zal de groei in aandeel de komende jaren doorzetten. Op dit moment bestaat ruim 20% van de kip uit producten met een Beter Leven Keurmerk en dit zal naar 100% gaan eind 2023. Daarnaast zal ook de belangstelling voor biologisch vanuit de markt, de EU en de Nederlandse overheid een positief effect hebben.
Met een ‘duurzaam-aandeel’ van ruim 81% blijft eieren de meest duurzame categorie. Vis is echter aan het inlopen. In deze categorie bestond in 2021 ook al ruim 79% van alle verkopen uit producten met een duurzamer keurmerk. Koffie/thee is de derde grootse categorie in omzetaandeel met 49,6%. Binnen vlees en vleeswaren groeide het duurzaamheidsaandeel naar 44,1%.
Het Beter Leven keurmerk blijft veruit het grootste keurmerk met € 2,7 miljard omzet, maar de keurmerken ASC en Biologisch laten de sterkste groei zien over het afgelopen jaar 2021 met resp. +5,4% en +0,5%.
Bron: IRI Nederland
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec