Ziekten en geopolitiek zetten varkensvleesmarkt op zijn kop
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Ziekten en geopolitiek zetten varkensvleesmarkt op zijn kop

  • 10 oktober 2023

De laatste vijf jaar vormden een roerige tijd voor de wereldwijde varkensvleeshandel. De handel onderging invloeden van dierziekte-uitbraken, de Covid-19 pandemie en geopolitieke ontwikkelingen. De cijfers spreken: de wereldhandel in varkensvlees steeg van 9,7 miljoen ton in 2018 naar 12 miljoen in 2021, om vervolgens te dalen naar 11 miljoen in 2022.

Een prominente oorzaak van deze groei was de uitbraak van de Afrikaanse varkenspest in Azië. Hierdoor zagen grote exporteurs zoals de EU en Canada hun uitvoer naar getroffen landen bijna verdubbelen. De V.S., vanuit een lager uitgangspunt, zag zelfs een verviervoudiging van haar export naar de regio.

Echter, terwijl Azië herstelde van de varkenspest, begon de handel te dalen. Externe factoren, waaronder Brexit, Covid-19, en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, beïnvloedden handelsstromen. De pandemie legde logistieke uitdagingen op, terwijl de Russisch-Oekraïense oorlog de vraag deed verschuiven.

Ziektedruk zal de handel blijven beïnvloeden

De ziektedruk zal naar verwachting een impact blijven hebben. In Europa hebben landen die getroffen zijn door de varkenspest te maken met handelsbeperkingen, wat de marktdynamiek veranderde. Spanje, bijvoorbeeld, zag een toename in export naar Azië als gevolg van deze restricties.

Brazilië gaat wereldwijd, gesteund door lage productiekosten

Brazilië is aan het opkomen als een dominante speler, geholpen door gunstige valutawisselingen en andere concurrentievoordelen. Ondanks de stijgende productiekosten, heeft het land een duidelijk voordeel ten opzichte van Europese exporteurs.

Europa meer lokaal actief naarmate productienormen zich ontwikkelen

Europa gaat meer lokaal, met een daling in productie als gevolg van hogere duurzaamheids- en dierenwelzijnsnormen. De V.S. en Canada blijven belangrijke exporteurs, dankzij hun toegang tot goedkoop voer en groeimarkten.

In de toekomst zullen exporteurs hun strategieën moeten aanpassen in deze fluctuerende markt. Diversificatie, het opbouwen van sterke relaties en aandacht voor kwaliteit en klantbehoeften zijn essentieel om te concurreren. Ondanks alle uitdagingen biedt de wereldwijde varkensvleesmarkt volop kansen. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen zijn cruciaal voor exporteurs om in deze dynamische markt te slagen.

Rabobank.nl

Beeld: © Patarapong Saraboon/Shutterstock.com

Bron: Rabobank