Voedingsbedrijven zijn vastberaden om de transitie naar emissieloos wegtransport te versnellen. Gedreven door zowel nieuwe wetgeving als interne duurzaamheidsdoelstellingen, nemen zij de eerste stappen om hun vrachtwagenpark te verduurzamen. Met een diversiteit aan transportmogelijkheden, waarbij een deel van het transport in eigen beheer is en het grootste deel wordt uitbesteed aan transporteurs, streven deze bedrijven naar alternatieven voor diesel, aldus de ING.
Het zoekproces naar schonere energiebronnen in het wegtransport richt zich voornamelijk op biobrandstoffen, elektrische voertuigen en waterstof, afhankelijk van het type transport, de samenstelling van het vrachtwagenpark en de afstanden die worden afgelegd. Elektrische vrachtwagens vinden voornamelijk toepassing bij leveringen in binnensteden en vaste binnenlandse routes, terwijl biobrandstoffen en biogas worden gebruikt voor zwaar vervoer. Hoewel waterstof veelbelovend is voor langere afstanden, bevindt deze technologie zich nog in een vroeg stadium vanwege hoge kosten en beperkte beschikbaarheid.
Hoewel de verschuiving naar emissieloos wegtransport onvermijdelijk is, zijn er nog enkele obstakels die moeten worden overwonnen. Momenteel zijn de kosten van emissieloos transport hoger dan die van traditionele brandstoffen. Zowel biobrandstoffen als waterstof zijn duurder in gebruik, terwijl de aanschafprijs van elektrische vrachtwagens aanzienlijk hoger ligt. Daarnaast is de actieradius van elektrische voertuigen nog beperkt in vergelijking met dieselvoertuigen, wat met name van belang is voor langeafstandstransporten. Ook moet de laadinfrastructuur worden uitgebreid om te voldoen aan de groeiende vraag.
Het beleid van de overheid speelt een cruciale rol bij het stimuleren van de verduurzaming van wegtransport. Wet- en regelgeving, subsidies en de invoering van zero-emissie zones in steden vanaf 2025 hebben een sterke invloed op de transitie naar emissieloos transport. Daarnaast hebben voedingsbedrijven hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen, waarbij het verminderen van de CO2-uitstoot van transport een belangrijk onderdeel vormt.
De overgang naar emissieloos wegtransport kan leiden tot een verschuiving van eigen vervoer naar uitbesteding aan transporteurs. De hogere kosten van emissieloos materieel vereisen een optimale benutting en hoge beladingsgraad, wat efficiënter kan worden bereikt via samenwerking met gespecialiseerde transportbedrijven. Dit biedt ook de mogelijkheid om gebruik te maken van hun expertise en ervaring op het gebied van duurzaam transport.
Om de overgang naar emissieloos wegtransport te versnellen, moeten er verschillende maatregelen worden genomen. Het verlagen van de kosten van emissieloos materieel en het vergroten van de actieradius van elektrische vrachtwagens zijn cruciale stappen. Dit kan worden bereikt door technologische ontwikkelingen, grootschalige productie en subsidies. Daarnaast moet de laadinfrastructuur worden uitgebreid en verbeterd, zowel in stedelijke gebieden als langs snelwegen. Door deze maatregelen kunnen voedingsbedrijven de transitie naar emissieloos wegtransport bevorderen en hun bijdrage leveren aan het verminderen van de milieueffecten van hun logistieke activiteiten.
Quote Ceel Elemans, ING Sector Banker Food:
“Voor voedingsbedrijven is het zaak om te anticiperen op veranderingen in het energiesysteem en op toekomstige beleid.”
Bron: ING