Om je onderneming te laten groeien, is het belangrijk dat je doelgroep je weet te vinden. Google is dé manier om in beeld te komen bij je doelgroep. Dat doe je door ervoor te zorgen dat je onderneming op belangrijke zoekwoorden in de top 3 van de zoekresultaten komt te staan. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Als je iets wilt weten, dan vraag je het aan Google. Dat doen je potentiële klanten ook. Ze hebben een vraag, ze hebben een probleem, ze hebben iets nodig, dus raadplegen ze Google. Met name op de eerste 3 zoekresultaten wordt vaak geklikt, daarna neemt het aantal kliks snel af. Daarom is het belangrijk om zo hoog mogelijk te eindigen in de Google zoekresultaten. Vandaaruit ga je je positie nog verder proberen te verbeteren. Dat gaat niet snel, dat is niet makkelijk, maar het is zéker heel goed mogelijk. Mits je weet waar Google op let, wat Google belangrijk vindt. Nu én in de toekomst. Want een veroverde plek wil je natuurlijk niet kwijt zijn na een Google update.
Een hoge positie verover je door antwoord te geven op vragen van je doelgroep. Door ze oplossingen te bieden waar ze iets aan hebben. Door waardevolle informatie te bieden, zonder te verkopen. De verkoop komt pas later. Eerst moeten je bezoekers vertrouwen in jou, je team en jouw onderneming krijgen. Je moet ze ervan overtuigen dat jij je vak verstaat. Dat je weet wat je doet, dat je een expert bent in jouw vakgebied. Dat je een stevig team van experts om je heen hebt. Pas daarna kun je richting producten, diensten en aanbiedingen gaan.
Dat is helemaal waar. De Google advertenties (de zogeheten SEA) worden zelfs bóven de organische zoekresultaten (de zogeheten SEO) geplaatst. Ten eerste wordt er niet vaak meer geklikt op de advertenties, omdat mensen ervaren hebben dat hier niet de beste antwoorden op hun vragen te vinden zijn. Doorgaans draaien deze resultaten alleen om verkoop en niet om informatie verstrekken. Ten tweede bouw je geen waarde op: zodra je niet meer betaalt, kelder je enorm in de zoekresultaten. Waarde bouw je onder andere op doordat bezoekers op de link in de Google zoekresultaten klikken en daarna langere tijd op je website blijven. Google gaat er dan namelijk vanuit dat je een waardevol antwoord hebt gegeven op de vraag. En dat is precies waar het bij Google om draait.
Om ondernemers te helpen met het veroveren van een stabiele hoge positie in de Google zoekresultaten, hebben wij het E-Book ‘Versla Google’ geschreven. Stap voor stap lichten wij de aanpassingen toe die nodig zijn om te klimmen in de zoekresultatenlijst. Om uiteindelijk in die top 3 te eindigen. Om veel meer bezoekers naar je website te trekken. Om je onderneming te laten groeien. Klinkt dat goed?
Bron: ©Wallbrink Crossmedia