De Europese commissie heeft op 14 februari 2024 een cruciale stap gezet door het validatieproces voor milieumarketingclaims te schetsen, als reactie op het groeiende probleem van greenwashing. Als toevoeging op het bestaande EU-verbod op misleidende milieubeweringen, legt de voorgestelde richtlijn duidelijke regels vast voor bedrijven die hun groene beweringen willen rechtvaardigen.
Volgens de voorgestelde richtlijn moeten bedrijven goedkeuring vragen voor toekomstige milieumarketingclaims voordat ze deze openbaar maken. Gekwalificeerde verificateurs zullen deze claims beoordelen binnen een periode van 30 dagen. Overtredingen kunnen resulteren in zware straffen, waaronder boetes tot 4% van de jaaromzet en uitsluiting van aanbestedingen.
De richtlijn bevestigt het EU-verbod op groene claims die alleen gebaseerd zijn op koolstofcompensatieregelingen. Bedrijven kunnen echter nog steeds deze regelingen noemen als ze al maximale inspanningen hebben geleverd voor emissiereductie en compensatie gebruiken voor resterende emissies, met gecertificeerde koolstofkredieten onder het Kader voor Certificering van Koolstofverwijdering.
Speciale bepalingen gelden voor vergelijkende claims, vooral die welke goederen van dezelfde producent vergelijken. Bedrijven moeten aantonen dat ze identieke methoden hebben gebruikt om relevante productaspecten te vergelijken. Claims van productverbetering mogen niet gebaseerd zijn op gegevens ouder dan vijf jaar.
Het conceptrapport, met een overweldigende meerderheid aangenomen, wacht op een stemming tijdens een komende plenaire vergadering. Na ratificatie zal het de positie van het Parlement vaststellen, met verdere deliberaties verwacht na de Europese verkiezingen in juni.
Beeld: ©Alexander Raths/Shutterstock.com
Bron: Europees Parlement