Reclame voor ongezonde producten beïnvloedt de eetkeuzes van Nederlandse kinderen en jongeren, zo blijkt uit onderzoek van UNICEF Nederland. Uit de resultaten komt naar voren dat ruim vier op de tien kinderen en jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken. “Zet gezonde producten net zo vakkundig in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.”
Kinderen en jongeren worden vrijwel de hele dag door geconfronteerd met reclames voor ongezonde producten. Ze merken op dat influencers vaak worden ingezet om ongezonde consumptie te promoten, en de productprijs beïnvloedt hun aankoopbeslissing.
Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF Nederland, benadrukt de impact van deze marketing: “Voortdurende blootstelling aan ongezonde productreclames leidt tot ongezonde voedingsgewoonten.” Bovendien worden jongeren, naarmate ze ouder worden, vaker blootgesteld aan marketingtechnieken door hun grotere toegang tot sociale media en financiële middelen. Desondanks geloven 17-jarigen dat zij minder beïnvloedbaar zijn door deze technieken vanwege een groter bewustzijn.
Laszlo stelt dat de omgeving een aanzienlijke invloed heeft op onze keuzes. UNICEF Nederland pleit voor beperkingen op reclame voor ongezond voedsel in gebieden waar kinderen en jongeren vaak komen, zoals scholen en sportlocaties. Voorstellen omvatten tijdslots voor dergelijke reclames op tv en beperkingen op sociale media. Jongeren suggereren ook het promoten van gezonde producten.
Deze studie, gepresenteerd aan staatssecretaris van Volksgezondheid, Maarten van Ooijen, op 17 augustus 2023, ondersteunt zijn eerdere aankondiging om kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk te beperken. Van Ooijen benadrukte het belang van het waarborgen dat jongeren gezonde keuzes kunnen maken.
Lees het volledige rapport ‘(On)bewust verleid’
Bron: Unicef