Top 10 voedseltrends voor 2019

  • 07 December 2018

Op 15 november onthulden de wereldwijde inkopers en experts van Whole Foods Market in hun vierde jaarlijkse trendvoorspelling de meest verwachte en innovatieve voedseltrends voor 2019. Pacific Rim smaken, eco-bewuste verpakkingen, fauxmeat snacks en nieuwe variëteiten van hennep-geïnfundeerde producten behoren tot de voedselinvloeden die naar verwachting in het volgende jaar van de grond zullen komen. De door de detailhandelaren doorgewinterde trend-spotters hebben dit rapport zorgvuldig samengesteld op basis van meer dan 100 jaar ervaring in product sourcing, het bestuderen van de voorkeuren van de consument en het deelnemen aan tentoonstellingen in de voedings- en welzijnsindustrie over de hele wereld.

Whole Foods Market's top 10 van voedseltrends voorspellingen voor 2019:

Pacific Rim smaken

Smaakinspiratie uit de Pacific Rim (denk aan Azië, Oceanië en de westelijke kusten van Noord- en Zuid-Amerika) duiken op in kruidenierswinkels en restaurants terwijl mensen meer van de wereld verkennen door hun gehemelte. Ingrediënten zoals longganisa (een Filippijnse varkensworst), gedroogde garnalen, inktvis en garnalenpasta staan op de menukaart van het restaurant en thuis, terwijl levendige tropische vruchten zoals guave, drakenvruchten en passievruchten hun weg vinden naar kleurrijke smoothieschalen en cocktails. Jackfruit is een populair vleesalternatief dat al wordt gebruikt in plaats van items zoals barbecue getrokken varkensvlees, terwijl een extract van monnikenfruit, een ultrazoet smakende vrucht die ook bekend staat als luo han guo, kan worden gebruikt als een zoetstof ter vervanging van toegevoegde suikers. In het komende jaar zullen Whole Foods Market en 365 Everyday Value merken een beperkte collectie van verfrissend zoete producten op de markt brengen, geïnspireerd door Pacific Rimfruit zoals guave tropische vinaigrette, ananas passievrucht sprankelend mineraalwater, mango pudding mix en passievrucht kokosnoot bevroren fruitrepen.

Plankstabiele probiotica 

Al in 2017 voorspelden onze experts dat de natuurlijk voorkomende probiotica in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi en "alles gepekeld" de voedselwereld zouden opblazen. Verwacht in 2019 nog meer innovatieve probiotische integraties in voedsel - en niet alleen in de supplementen of gekoelde gangpaden. Nieuwe stammen van probiotica zoals Bacillus coagulans GBI-30 en Bacillus coagulans MTCC 5856 maken meer houdbare toepassingen mogelijk. Wellness-gerichte merken maken het gemakkelijker om meer probiotica in je dag te krijgen door functionele probiotische ingrediënten toe te voegen aan je voorraadkast door middel van producten zoals granola, havermout, notenboter, soepen en voedingsrepen. Een andere onverwachte plek waar shoppers probiotica kunnen vinden is in de schoonmaakgang met merken als Counter Culture Probiotic Cleaning Tonic, een allesreiniger die gebruik maakt van probiotische kweken en essentiële oliën. Zelfs schoonheidsmerken gebruiken pre- en probiotische ingrediënten in zonnebrandcrème en andere hedendaagse lichaamsverzorging.

Phat vetten

Vetten maken een comeback, en de meest trendy diëten maken hun intrede. Met de stijgende populariteit van keto, paleo, graanvrije en zelfs "peganistische" (paleo + veganistische) diëten, plus een algemene verschuivende consumentenmentaliteit, zijn vetten de hoofdbestanddelen van creatieve, handige voedingsmiddelen. Samen met deze vetten, hogere proteïnen en koolhydraatarme combo's zal de trend van eenvoudige en makkelijke hapjescategorieën doorzetten. Nieuwe integraties van vetbronnen - zoals keto-vriendelijke voedingsrepen gemaakt met MCT-oliepoeder, chocolade met kokosnootboter, snacks die liefdevol "vetbommen" worden genoemd, en een nieuwe golf van kant-en-klare veganistische koffiedranken geïnspireerd door roomboterkoffie - worden steeds populairder, waardoor consumenten hun vetgehalte met handige snacks kunnen verhogen. Houd je ogen en smaakpapillen open voor popcorn gemaakt met grasgevoede ghee, meerdere smaken van ghee die variëren van zoet tot hartig, plus nieuwe variaties op traditionele vleessnacks zoals kippenchips en dun, knapperige rundvleessnippers.

Next Level Hennep

Hennepharten, zaden en oliën zijn niets nieuws voor liefhebbers van voeding en lichaamsverzorging - ze zitten in alles van wafelmix tot gedroogde pasta's. (Zelfs baby hennep bladeren hebben hun moment in de microgreens trends.) Maar een nieuwe interesse in de potentiële voordelen van andere delen van hennep planten heeft veel merken op zoek naar de bloeiende cannabis biz te verkennen. Hoewel CBD-olie technisch gezien nog steeds taboe is (verboden in voeding, lichaamsverzorging en voedingssupplementen onder de federale wetgeving), kunnen retailers, culinaire experts en consumenten de cannabisrage niet missen bij het bezoeken van beurzen in de voedingsindustrie, conferenties van voedselinnovatoren of zelfs de lokale boerenmarkten. Maar er is meer aan deze trend dan CBD. Andalou Naturals heeft hennepplantenstamcellen geïntroduceerd in hun CannaCell lichaamsverzorging. Niet van cannabis afgeleide bronnen uit het endocannabinoïde systeem (vernoemd naar de cannabisplant die hun ontdekking heeft geïnspireerd), zoals fytocannabinoïden die in de natuur voorkomen, worden ook steeds zichtbaarder en komen steeds vaker voor als gevolg van de groeiende trend. Het is duidelijk dat van hennep afgeleide producten mainstream gaan, zo niet door brede verspreiding, dan wel door mond-tot-mondreclame!

Nepvlees Snacks

Meer planten eten betekent niet dat je moet afzien van geliefde vlezige smaken en texturen. Plantaardig voedsel zal je blijven verrassen en inspireren - dit jaar neem je de vleesgebaseerde snackwereld van jerkies en varkenszwoerd aan, die je kunt associëren met de hoekwinkel en road trips. Hoewel plantaardig voedsel niet bepaald een nieuwe trend is, hebben onze experts opgemerkt dat meer mensen - zelfs degenen die niet alleen veganistisch of vegetarisch eten - op zoek zijn naar plantaardige snacks omdat hun smaakpapillen verlangen naar avontuur, een pauze van vlees willen of op zoek zijn naar meer manieren om hartige umami smaken toe te voegen aan snacks en maaltijden. Paddenstoelen zoals de trompet van de koning spelen hier een belangrijke rol, die met hun smaak- en textuurkracht in smakelijke jerky, "varkenszwoerd" en "spek" snacks (gebruikt in zowel varkensspekloze spekspaanders als Snacklins Cracklins zonder varkensvlees) gebruikt worden om een bevredigende crunch aan te bieden. Naast deze opnieuw uitgevonden groenten en plantaardige producten, kunnen vegetariërs genieten van Quevos Egg White Chips om nog meer te kunnen snoepen.

Eco-bewuste verpakking

Het aantal merken dat de overstap maakt naar verpakkingen met het milieu in het achterhoofd groeit nog steeds in een versneld tempo. Tientallen gelijkgestemde merken in de OSC2 Compostable Packaging Collaborative hebben hun inspanningen gebundeld om belangrijke vooruitgang te boeken in flexibele productzakken. Sommige bedrijven verbinden zich ertoe om rietjes te verbieden, terwijl merken zoals Whole Foods Market regionale proefprojecten opzetten om recycleerbare strovrije, sipper deksels gemaakt van PET te testen, zonder de plastic inhoud van een deksel/strocombinatie te verhogen. Verwacht een nadruk te zien op hergebruik, met meer productieafdelingen die "BYOVB" gaan (breng uw eigen plantaardige zak) en traditioneel éénmalige pakketten die voor meerdere doeleinden worden gebruikt, zoals multifunctionele (en composteerbare!) voedselverpakkingen gemaakt van bijenwas, evenals met was behandelde canvas of silicone alternatieven voor de gebruikelijke plastic opslagzakken die voor sandwiches en snacks kunnen worden gebruikt. Sommige bewegingen beginnen als trends en worden dan noodzakelijk. Dit is er een van.

Baanbrekende diepgevroren lekkernijen

Terwijl er nog steeds iets troostbaars en klassiek is aan een bolletje vanille-ijs, willen sommige consumenten iets minder, nou ja, vanille-ijs. De nieuwe pinten op het blok geven een frisse kijk op een tijdloze traktatie met een innovatieve basis zoals avocado, hummus, tahini en kokoswater. Kijk maar eens omlaag naar specialiteiten in de gang met diepvriesproducten en je vindt er misschien wel plantaardig bevroren desserts zoals CocoWhip Soft Serve en ijsjes met hartige swirls van ambachtelijke kaas (en denk niet dat je die caloriearme, eiwitrijke spelers in de gang met diepvriesproducten snel zult zien verdwijnen). Wereldwijd geïnspireerde bevroren desserts betreden de markt - mogelijk aangewakkerd door de mochi ijsobsessie van 2018 en een Thaise ijsrage - met ijzige aflaatjes zoals luchtig Taiwanees sneeuwijs en Mexicaanse nieves de garrafa, om nog maar te zwijgen van rekbare, kauwende, Turkse ijsjes die hun unieke textuur krijgen van mastiek en andere unieke bronnen. Ijslollys en gelatos zullen niet worden vergeten - ze krijgen wat rumoer met boozier infusies die op de markt komen.

Marine Munchies, voorbij zeewier

Zeewiersnacks zijn een paar jaar geleden aan populariteit gestegen en worden nu zowel door gezondheidsbewuste volwassenen als door peuters en kleuters genoten, maar onze experts verwachten het komende jaar nog meer invloed van de oceaan in de kruidenierswinkelgangen. Denk verder dan zeewiersnacks. Zeegroenten verschijnen in gerechten zoals zeewierboter en kelp-noedels, terwijl consumenten nieuwe diepten van oceaansmaken met superfood eigenschappen zoals unieke algen- en kelp-variëteiten ontdekken. Gepofte snacks gemaakt van waterleliezaden, plantaardige tonijnalternatieven met algeningrediënten, knapperige snackbare zalmschillen met omega-3s en kelpjerkies zijn slechts een paar testen van de wateren. Een zoute zeevenkel en olijvenmix zal debuut maken op Whole Foods Market olijfbars in 2019, en merken zoals Ocean's Halo bevatten kelp als ingrediënt in al hun miso- en ramenbouillons, specerijen en sauzen.

Snacktijd, opgewaardeerd

Het snacken over de hele linie zal een wending nemen in de richting van de luxe, en snacks, zoals ze de gebruikelijke driemaaltijden per dag routine beginnen te overheersen, zijn allesbehalve gewoon. Snacken is uitgegroeid tot een heel eigen gelegenheid - denk aan charcuterie of kaasplanken voor één, éénons porties Cypress Grove-kazen in combinatie met demi-baguettes als bureausnacks en meer mini-maaltijden.  Steeds meer geeft snacken een knipoog naar de geruststellende lekkernijen van je tweede klas lunchbox, met betere ingrediënten. Draagbare snackpakketten zijn voorzien van hapjes zoals prosciutto en oude mozzarella, en ambachtelijke versies van klassieke snacks zoals kaas of pindakaascracker sandwiches. Ingrediëntenbewuste snack- en traktatiemakers creëren nieuwe verpakte snacks die ons terugvoeren naar onze traktatie liefhebbende jeugd, maar met ingrediënten van hogere kwaliteit, waarvan sommige zijn bijgewerkt om speciale diëten aan te passen. De verbeterde retro traktaties zullen ster zijn op de planken van 2019 - suikergoed-gecoat Project 7 Organic Chewies zitten barstensvol met intense fruitsmaak en zijn glutenvrij; Smashmallow's; marshmallow en gepofte rijst traktaties zijn glutenvrij en gemaakt met organische suiker; Little Secrets Crispy Wafers zijn lange krokante rechthoeken die in fair trade chocolade zijn gedipt.

Aankopen die macht geven

Net als de Transparantie 2.0-trend van vorig jaar blijft de koopkracht van de consument de veranderingen in de voedings-, dranken- en lichaamsverzorgingsindustrie motiveren, omdat het winkelend publiek meer verwacht van de merken en bedrijven die ze willen ondersteunen. In 2019 gaat een doordachte afweging achter aankopen verder dan (maar sluit niet uit!) milieubewustzijn en dierenwelzijn, en wordt het meer mensgericht. Greyston Bakery hanteert een open rekruteringsmodel - geen vragen gesteld - om te oefenen wat zij "radicale inclusie" noemen, waaronder iedereen die te maken heeft gehad met belemmeringen voor de werkgelegenheid. Kuli Kuli Kuli produceert moringa poeder dat vaak wordt geteeld en verwerkt door vrouwen en heeft meer dan 1,5 miljoen dollar aan inkomsten verschaft aan door vrouwen geleide landbouwcoöperaties, nonprofits en familieboeren over de hele wereld via hun biologische moringa toeleveringsketen. Whole Planet Foundation werkt samen met leveranciers zoals Chobani, Frontier Co-op, Naked Juice, Wallaby Organic, Papyrus-Recycled Greetings en meer om de armoede te verlichten door middel van microkredieten voor de armste mensen ter wereld - meestal vrouwen - die in staat worden gesteld om micro-ondernemers te worden die zichzelf en hun families uit de armoede halen. Mediakanalen zoals Cherry Bombe Magazine maken het gemakkelijk om vrouwelijke bedrijven en vrouwelijke chef-koks in jouw gemeenschap te vinden en te ondersteunen, en stimuleren discussies over hoe je samen de sector vooruit kunt helpen. Bijdragen aan sociale bewegingen via de aankoop van goederen en diensten met missies waarin je gelooft, kan grote veranderingen teweegbrengen die veel verder reiken dan de wereld van de detailhandel.

De voorspellingen van dit jaar kwamen van de culinaire experts van de Whole Foods Market en de marktleiders in de sector, die artikelen kopen en trendzoekende initiatieven leiden in de meer dan 490 winkels van de detailhandelaar. De interne specialisten combineren hun expertise van alle afdelingen, waaronder kaas, specialiteiten, kruidenierswinkels, vlees, vis en schaal- en schelpdieren, bereide voedingsmiddelen, producten en lichaamsverzorging, bij het opstellen van het toekomstgerichte trendrapport.

Shoppers kunnen verschillende versies van deze trends uitproberen in hun lokale Whole Foods Market-winkels of op Amazon.com. Voor interviews met experts van de Whole Foods Market of om meer te weten te komen over hun voorspellingen voor 2019, neem contact op met media@wholefoodsmarket.com.

Bron: ©Pixabay