Supermarkten in Nederland beloven lagere prijzen, maar deze blijken vaak misleidend. Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat grote ketens als Aldi, Dirk en Jumbo prijsverlagingen adverteren die vaak onjuist of verouderd zijn. De supermarkten brengen hiermee consumenten in verwarring en suggereren onterecht dat zij profiteren van lagere prijzen.
Uit de controle van honderden prijsverlagingen blijkt dat veel van deze beloften niet kloppen. Soms zijn producten nooit in prijs verlaagd of gebeurde dat al maanden geleden, terwijl volgens de regels prijsverlagingen slechts 30 dagen mogen worden geadverteerd. Een andere tactiek die werd waargenomen, is dat supermarkten de prijs eerst verhogen om daarna met een schijnbare verlaging te pronken.
Een duidelijk voorbeeld hiervan werd gevonden bij een filiaal van Jumbo, waar een pakje boter met de mededeling ‘blijvend in prijs verlaagd’ werd aangeboden. In werkelijkheid was de prijs van dit product in vijf maanden tijd juist met 21% gestegen, van €1,80 naar €2,18. Bij Aldi werd bakpapier als goedkoper geadverteerd, terwijl de prijsdaling bijna een jaar oud was. Ook Dirk paste deze methode toe bij margarine, waarbij eerst de prijs werd verhoogd en vervolgens een minieme verlaging werd gecommuniceerd.
De betrokken supermarkten hebben inmiddels gereageerd op de bevindingen van de Consumentenbond. Zowel Aldi als Jumbo geven aan dat de fout ligt bij schapkaarten die te lang zijn blijven hangen. Zij beloven de vermelding van de datum van prijsverlagingen in de toekomst te verbeteren. Dirk gaf aanvankelijk geen reactie, maar uiteindelijk volgde ook zij met een vergelijkbare toezegging.
Bron: Consumentenbond