de SIAL in Parijs. Naast het aanbod van ruim 7.000 exposanten, ingedeeld per sector of per geografische regio, kunnen de 160.000 verwachte internationale bezoekers op de vakbeurs terecht voor het ontdekken van een compleet beursprogramma, zoals de innovatieprijzen, conferenties en rondetafelgesprekken. Na een succesvolle start in 2016, organiseert de SIAL dit jaar wederom speciale beursruimtes voor opkomende sectoren: Alter’Native Food & Future Lab.
Het succes van de Alternative Food sector wordt met name gedreven door de aandacht voor de gezondheid en het plezier van eten. De vraag naar bijvoorbeeld producten op basis van plantaardige eiwitten (tarwe-eiwitten, soja, peulvruchten, etc) en ook de vraag naar producten met originele smaken en texturen, met aandacht voor welzijn, is enorm. Wereldwijd beschouwt een derde van de consumenten dat biologische ingrediënten grote invloed hebben op hun aankoopbeslissing (bron: Food 360° Kantar TNS).
De foodindustrie ondergaat veel ontwikkelingen, een belangrijk fenomeen waaraan ook de SIAL speciale aandacht besteedt. De nieuwe sector Alter’Native Food vormt een aparte beurs binnen de SIAL, een uniek trefpunt met verschillende evenementen voor deze sector.
Vele wereldwijde Alternative Food exposanten, specialisten op het gebied van gezond eten en innovaties hiervoor, zullen tijdens de SIAL 2018 aanwezig zijn: “Het is een unieke verzameling van ervaringen die we dit jaar voor het eerst via deze weg presenteren. Altijd is de SIAL een voorloper voor de voedingsmiddelbranche geweest en dit jaar willen we nog verder gaan met de Alternative Food sector, georganiseerd in het kader van de SIAL, het eerste internationale trefpunt voor voedingsmiddeleninnovatie!”, verklaart Nicolas Trentesaux, directeur van het SIAL netwerk.
Gedurende 5 beursdagen kunnen alle marktspelers uit distributie, restaurants en ook fabrikanten op dit forum terecht voor conferenties en rondetafelgespreken over innovaties en mogelijkheden van Alternative Food. Tweetalige rondleidingen worden georganiseerd naar alternatieve ingrediënten (door specialisten van NutriMarketing) en naar gezonde producten (door specialisten van Atlantic Santé). Enkele thema’s: Superfoods, clean label, landbouw 2.0, duurzame ontwikkeling of welzijn van dieren.
Al sinds de eerste beurseditie gaat de aandacht van de SIAL uit naar innovatie van voedingsmiddelen. Bijna 10% van alle innovaties wereldwijd worden gepresenteerd door SIAL exposanten. In 2018 vormt de SIAL Paris opnieuw het grootste laboratorium voor de foodindustrie, waar professionals duizenden nieuwe producten kunnen ontdekken. Het nieuwe evenement Future Lab gaat nog een stapje verder met de presentatie van met Europese start-ups, mondiale studies en belevingsruimtes voor een helder inzicht in de toekomstige ontwikkelingen van de sector.
“Alleen op de SIAL Paris is dit mogelijk! Gezien mijn betrokkenheid is dit standpunt natuurlijk niet compleet objectief” erkent Nicolas Trentesaux, Directeur van het SIAL netwerk. “Maar onze 54 jaar geschiedenis, alle ervaringen en succesverhalen van partners, exposanten en bezoekers onderstrepen de positie van de SIAL Paris, als hét laboratorium voor voedingsmiddelen.” Met de komst van het Future Lab is in 2018 een nieuw hoogtepunt geboren. “Wij wilden verder kijken dan de SIAL Innovatiewedstrijden en de geschiedenis van Food Innovatie uiteenzetten”, aldus Trentesaux.
Het Future Lab van de SIAL, gelegen aan de ingang van hal 6, vormt een projectie van de toekomst. Een ruimte waarin droom en realiteit elkaar kruisen in de drie verschillende evenementenruimtes van het Future Lab:
Het Food Lab van de SIAL behandelt thema’s die de kern vormen van onze voedselproblemen in een niet heel verre toekomst, zoals alternatieve eiwitten in het jaar 2030, digitale ondersteuning voor thuisgemaakte producten, de gevolgen van kunstmatige intelligentie op onze voedingsgewoonten.
In deze beursruimte voor innovatieve Europese start-ups staan ongeveer 50 nieuwe Europese ondernemingen met oplossingen voor toekomstige voedingsmiddelen. Deze start-ups zijn geselecteerd vanwege hun durf en inventiviteit en kunnen hier, in samenwerking met het Europese universitaire netwerk, nieuwe producten, diensten en verpakkingen onder de aandacht brengen van ondernemers, investeerders, potentiële klanten en de media.
De ruimte voor Virtual Reality is georganiseerd in samenwerking met Laval Virtual / EasyCom, en neemt bezoekers mee op een virtuele reis door de voedingsmiddelsector. Hier ontdekken bezoekers hoe deze technologie onze dagelijkse voeding gaat revolutioneren, in het restaurant, op het werk of thuis.
Bron: © SIAL