De laatste jaren bieden supermarkten en discounters in Europa steeds meer plantaardige opties aan. Van vleesalternatieven tot plantaardige melk, supermarkten en discounters blijven hun schapruimte voor plantaardige alternatieven vergroten omwille van de steeds groeiende vraag. Nu worden de marktgegevens voor de plantaardige sector in Europa voor het eerst gepubliceerd in een samenwerking tussen Nielsen MarketTrack en Proveg International. De resultaten onthullen de ware omvang van de versnelde consumptie van plantaardige producten in de afgelopen drie jaar. Het Smart Protein-project analyseerde de resultaten en kwam tot verbazingwekkende bevindingen.
Het gepubliceerde rapport bevat detailhandelgegevens uit 11 Europese landen van de afgelopen drie jaar en biedt ongekende inzichten in de gewoonten van de Europese consument en helpt detailhandelaren en fabrikanten te beslissen waar ze hun aandacht op moeten richten.
Het blijkt dat de omvang en reikwijdte van plantaardige producten in Europese supermarkten zijn onderschat. Uit de resultaten van de analyse blijkt dat de Europese plantaardige voedingssector de afgelopen twee jaar met maar liefst 49% is gegroeid, waarbij de discounters in de meeste landen in verschillende categorieën zelfs de groeipercentages van de supermarkten overtreffen.
Het rapport laat een enorme toename zien in de verkoop van vlees op basis van planten: In de afgelopen twee jaar kwam de sterkste groei uit Oostenrijk (82%) en Duitsland (226%). Frankrijk volgt, met een opmerkelijke driecijferige prestatie bij discounters. Eén ding is zeker: plantaardig vlees zal zijn voetafdruk in supermarkten blijven uitbreiden. Dit betekent dat er nog meer innovatieve en aantrekkelijke producten nodig zijn om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen.
In vergelijking met plantaardige vleesproducten hebben melkalternatieven al een brede aanvaarding bij de consument bereikt en worden ze nu beschouwd als een mainstreamproduct. Plantaardige melk leidt de markt in de meeste onderzochte landen. Vooral havermelk heeft het in Europa goed gedaan en overtrof zijn concurrenten soja en amandel. Factoren zoals lokale culturele gewoonten en de prijs spelen een rol in de verkoopcijfers, maar de opvallende expansie van de sector weerspiegelt de groeiende aanvaarding van plantaardige melk.
Hoewel de code voor volledig overtuigende plantaardige kaas nog niet is gekraakt, is de vraag van de consument hiernaar sterker dan ooit. In heel Europa vertoont plantaardige kaas een groei van drie cijfers, waarbij Nederland aan de leiding gaat met een groeipercentage van 400% over de afgelopen twee jaar. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland volgen, met een groei van hun sector van plantaardige kaas met respectievelijk 165% en 150%.
Landen hebben nationale voorkeuren. De afgelopen twee jaar is plantaardige yoghurt in België door het dak gegaan, met een enorme groei van 497% in discounters, terwijl de markt voor plantaardige vis in Duitsland enorm is gegroeid, met een groei van 623%. Het is belangrijk om rekening te houden met nationale voorkeuren om op die manier tegemoet te komen aan de behoeften van de consument.
Klik hier om het Smart Protein Plant-based Food Sector Rapport te downloaden
smartproteinproject.eu
Bron: Smart Protein Project