De coronamaatregelen brachten restaurants, cafés en catering met een schok tot stilstand. De sector is deels weer aan de slag. Voor de fabrikanten die geconfronteerd werden met het wegvallen van de vraag in de foodservice, was weinig aandacht. Was er voor hen een Plan B mogelijk? Weten zij zich staande te houden?
Het verlies voor foodservice bedraagt in 2020 volgens het Food Service Instituut Nederland (FSIN) ruim 7 miljard euro. Welke maatregelen troffen fabrikanten voor de foodservice om hun verliezen te beperken?
De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) riep in april op tot crisisoverleg in de foodserviceketen, maar reacties bleven uit. Fabrikanten zochten individueel naar oplossingen. Inspelen op de grotere vraag in het retailkanaal, is, aldus FNLI, vooral een kans is voor wie beide kanalen al bedient. Unilever verkocht 30% minder ijs in out-of-home, maar de vraag naar ijs voor thuis groeide in het tweede kwartaal met 26%. Gespecialiseerde foodservicefabrikanten vinden niet of nauwelijks vervangende omzet.
© Mark Koeleman/JTD Producties
Roy Bolscher leidt, samen met zijn broer Chiel, 'Bolscher meer dan vlees', een innovatief vleesbedrijf in Enschede. Zij leveren aan de (regionale) horeca. ,,Wij hebben het aantal mensen dat voor ons werkt direct teruggebracht met 30%. De ontwikkeling van onze hybride producten - uit plantaardige en dierlijke grondstoffen - staat op een laag pitje. De plannen voor de bouw van een nieuw bedrijfspand, net voor de crisis rond, gaan wél gewoon door. Sinds de horeca weer open is, hebben we een groot deel van onze omzet terug. Ik verwacht dat we tegen het einde van het jaar op 80% zitten.” Heeft hij geprobeerd zijn producten via de retail te verkopen? ,,Onze kwaliteit is te hoog voor verkoop in de supermarkt. Je moet te veel concessies doen aan kwaliteit en prijs. We verkopen wel meer via onze webshop, dat loopt als een tierelier.”
Een andere horecaleverancier, vleesverwerker Beimer Meat, toevallig ook in Enschede gevestigd, is een stap verder gegaan in de retailmarkt en heeft een stenen winkel geopend, nadat een drive-through wegens te groot succes gesloten moest worden.
Fritesleverancier Aviko heeft ernstig te lijden gehad onder de maatregelen tegen de coronacrisis in Europa. Zij hebben een oplossing gevonden in het aanleggen van een voorraad. Woordvoerster Birgit Kamp: ,,Aviko kon goeddeels door produceren en gebruik maken van de capaciteit in onze vrieshuizen om frites op te slaan, onder meer in het nieuwe vrieshuis in Steenderen. De alternatieve verwerking van een overschot aan aardappelproducten - tot diervoeder en schoonmaakalcohol, werd voorbereid maar bleek nog niet nodig.” Aviko ziet inmiddels een langzaam herstel van de afzet.
De winst van melkverwerker en zuivelcoöperatie Friesland Campina werd in de eerste helft van het jaar gedrukt door de wereldwijde coronacrisis. ,,We hebben direct zeker gesteld dat de productielocaties door konden draaien,” aldus Jan Willem ter Avest. Die continuïteit is essentieel, want elke dag leveren de koeien van de leden melk, ook tijdens een pandemie. Het wegvallen van de foodservicemarkt werd voor een klein deel opgevangen door een grotere vraag in de supermarkt: ,,Als meer mensen thuis werken, is er meer vraag naar kaas en melk in de winkel. Onze eigen merken groeiden sterk, wat voor een zekere compensatie zorgde, maar daarnaast hebben we meer van de melk moeten verwerken en verkopen als commodity’s zoals melkpoeder. Die brengen veel minder op.”
Bron: Vakblad Voedingsindustrie 2020