Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Wij doorzoeken momenteel meer dan 4.000 artikelen, een moment geduld...
Uit TNO-modellering blijkt dat de vraag naar plastic consumentenverpakkingen met 17% zal stijgen als het huidige consumptiepatroon aanhoudt. Toepassing van circulaire strategieën kan de broeikasgasemissies met 62% verminderen en de behoefte aan nieuwe materialen met 67% verlagen. Om in 2050 plastic verpakkingen volledig fossielvrij te maken, is aanvullend beleid nodig. Dit blijkt uit een gezamenlijke studie van TNO, RIVM, Universiteit Utrecht en Rijkswaterstaat. Momenteel bestaat slechts 7% van de plastic verpakkingen uit gerecycled materiaal.
Het RIVM beschrijft in een analyse beleidsopties voor de productgroep kunststofverpakkingen en drankenkartons. TNO onderzocht trends in verpakkingen en de impact van broeikasgasemissies op het huidige en toekomstige systeem. Deze analyse werd uitgevoerd op basis van twee scenario’s: een business-as-usual en een circulair scenario. Voor het eerst in Nederland werd een systematische levenscyclusanalyse gemaakt, met onderscheid tussen verschillende verpakkingstypen zoals drankkartons en flessen.
TNO berekende de impact van vier circulaire strategieën: vermindering, levensduurverlenging, materiaalvervanging en hoogwaardige verwerking. Vermindering en hoogwaardige verwerking leveren de grootste bijdrage, gevolgd door hergebruik en vervanging. De effectiviteit varieert per verpakkingstype.
Download direct het rapport 'Productgroepanalyse kunststofverpakkingen en drankenkartons' of bekijk de belangrijkste resultaten in de infographic.
Bron: ©TNO
Vakblad Voedingsindustrie is een project van b2b Communications BV
© COPYRIGHT 2024 VOEDINGSINDUSTRIE | ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Powered by Wallbrink Crossmedia © 2024
Een abonnement kost € 80,- exclusief 9% BTW per jaar.
Wij werken conform de privacywetgeving. Na uw aanmelding ontvangt u een e-mail met een bevestigingslink. Pas nadat u deze link heeft aangeklikt bent u geregistreerd als ontvanger van de nieuwsbrief. Vindt u de mail niet in uw inbox, kijk dan ook bij ongewenste e-mail.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec