Ruim 75% van de Nederlanders kan een leven zonder kop koffie of thee niet voorstellen. Dat zouden ze echter wel moeten doen, want als we qua productie en consumptie op dezelfde manier doorgaan als nu, kan dat kopje koffie of thee bij het ontbijt ze in de toekomst wel eens afgenomen worden. Dat blijkt uit onderzoek van MVO Nederland naar hoe de ontbijttafel er in 2040 uitziet, 1.000 consumenten zijn hierbij ondervraagd en 10 ondernemers uit het netwerk van MVO zijn geïnterviewd. De resultaten bieden hoop: veruit het grootste deel van de consumenten is bereid om meer te betalen voor koffie, thee, chocolade, bananen en sinaasappels. Het onderzoek toont aan dat het nu belangrijker dan ooit is dat de overheid lef toont en een eerlijk speelveld met echte prijzen eist.
Veel van bovengenoemde producten zijn er in 2040 niet meer óf zeer schaars door onze huidige productie- en consumptiemethoden. Consumenten zijn niet op de hoogte van de problemen die spelen bij productie van hun favoriete producten. Zo wist vrijwel niemand dat bananenplantages worden geteisterd door een schimmelziekte of dat er steeds minder theeplukkers zijn, waardoor het machinaal geplukt wordt en daarmee slechter van kwaliteit is.
Veel problemen hangen samen met de lage prijs van deze producten in de supermarkt. Supermarkten stunten vaak met de prijzen voor bijvoorbeeld bananen, waardoor het hele segment – ook fairtrade en biologisch – naar beneden getrokken wordt.
Ondernemers geven in het onderzoek aan dat een verhoging van de koffieprijs met 10% genoeg zou moeten zijn om de toekomst van koffie veilig te stellen, mits deze door producenten wordt gebruikt om duurzamer te produceren. Ook voor thee, bananen en chocolade geldt dat 75 tot 80% van de Nederlanders bereid is 10% of meer te betalen. Voor sinaasappels is dat 70%; voor avocado’s is ongeveer de helft van de Nederlanders bereid 10% meer te betalen. Ondanks dat de consument bereid is meer te betalen, heeft hij wel twijfels over waar dat extra geld terechtkomt: maar liefst 84% denkt dat dit niet op de juiste plek is.
Maria van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland: “Door transparantie te eisen en door te rekenen met echte prijzen ontstaat er een eerlijk speelveld. Toekomstbestendig beleid kan er uiteindelijk voor zorgen dat we straks allemaal gewoon een dagelijkse, betaalbare bak koffie kunnen drinken.”
Bron: MVO Nederland