Nieuwe aanpak productverbetering voedingsmiddelen
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuwe aanpak productver­be­tering voedings­middelen

  • 25 mei 2021

We kunnen constateren dat er veel inspanningen en inzet geleverd zijn om het productaanbod te verbeteren. Tegelijkertijd moeten we concluderen dat de geschatte inname van suiker en zout in Nederland, ondanks jarenlange inspanningen door vele betrokkenen, nog steeds te hoog is, aldus staatssecretaris Blokhuis van Ministerie van VWS. Hij geeft aan dat het belangrijk is dat we niet alleen met nieuwe ambities starten in de nieuwe aanpak voor productverbetering, maar ook blijven inzetten op een verandering van voedingspatroon richting de Schijf van Vijf.

In de nieuwe aanpak voor productverbetering heeft een werkgroep met wetenschappers van het RIVM, het Voedingscentrum en de HAS Hogeschool een methodiek ontwikkeld om criteria (productgroepindeling en grenswaarden) voor productverbetering op te stellen. Zo ontstaat er voor de voedingsstoffen zout, suiker en verzadigd vet, een trapsgewijze indeling (meerdere treden). Door meerdere grenswaarden voor een productgroep op te stellen wordt productverbetering over de hele linie bewerkstelligd; dus niet alleen de producten die in de achterhoede vallen, maar ook de producten die bij de koplopers en middenmoot horen. Ook wordt de inzet in de nieuwe aanpak voor productverbetering verbreed naar alle producten van productgroepen die een relevante bijdrage leveren aan de inname van bijvoorbeeld zout, verzadigd vet of suiker. 

Naast de criteria worden in de nieuwe aanpak doelstellingen opgesteld. De doelstellingen zijn gericht op een verschuiving van het aandeel producten in de treden met hoge gehalten aan zout, suiker of verzadigd naar treden met lagere gehalten, in de trapsgewijze indeling. Met prikkels (incentives) worden bedrijven actief gestimuleerd stappen te zetten in productverbetering om de doelstellingen te bereiken. Op dit moment vindt er een verkenning plaats van de nieuwe aanpak voor productverbetering met soepen en sauzen. 

Rond de zomer informeert de secretaris over de stand van zaken van de nieuwe aanpak. Het RIVM maakt een herformuleringsmonitor na afloop van het Akkoord, die zal ook rond de zomer verschijnen.

Lees de kamerbrief ‘Afsluiting Akkoord Verbetering Productsamenstelling’
rijksoverheid.nl

Bron: Ministerie van VWS