Nieuw voedselsysteem zet in op minder verspilling
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Nieuw voedsel­sys­teem zet in op minder verspil­ling

  • 30 oktober 2024

In Nederland belandt jaarlijks zo’n 2 miljard kilo aan voedsel in de prullenbak, met ingrijpende gevolgen voor de voedselvoorziening, economie en het milieu. Om dit probleem aan te pakken, ontwikkelt een team van Wageningen University & Research binnen het project Food Waste: From Excess to Enough (FETE) een nieuw voedselsysteem dat verspilling terugdringt en voedseltoegang optimaliseert. Tijdens een recent congres in de Verspillingsvrije Week deelden onderzoekers inspirerende ideeën en interventies, waaronder initiatieven waarbij consumenten worden aangemoedigd voedseloverschotten te delen met hun buurt.

Flexibel consumptiegedrag en verpakkingen op maat

Het onderzoeksteam van FETE, met partners zoals Iglo, HAK en Hello Fresh, onderstreepte dat flexibel consumentengedrag een belangrijke rol speelt in het tegengaan van voedselverspilling. Volgens Erica van Herpen, universitair hoofddocent, leidt de drang om altijd genoeg voedsel op voorraad te hebben vaak tot verspilling. “Het is essentieel dat consumenten en het systeem zelf flexibeler worden,” benadrukt Van Herpen. Eén van de interventies laat zien dat consumenten die online boodschappen doen beter geholpen zijn met verpakkingen die aansluiten bij hun behoeften, wat verspilling vermindert. Winkelketens kunnen klanten bijvoorbeeld adviseren over kleinere verpakkingen die beter passen bij hun huishouden, en dat blijkt effectief te werken.

Retailconcepten zoals surprise bags

Ook alternatieve retailconcepten, zoals de ‘surprise bags’ van Too Good To Go, kwamen aan bod. Deze verrassingspakketten verkopen voedseloverschotten zonder vooraf te verklappen wat erin zit, een aanpak die consumenten verleidt om voedsel te redden. Uit onderzoek blijkt dat kopers vaak het voedsel consumeren dat zij lekker vinden en wat ze niet gebruiken, delen of weggeven. Voorstanders denken dat dit soort initiatieven kan bijdragen aan minder verspilling, zeker als consumenten gemotiveerd worden door duurzaamheid of de wens om nieuwe producten te ontdekken.

De onderzoekers zijn vastbesloten om hun bevindingen te vertalen naar een routekaart voor een toekomstig voedselsysteem waarin voedselverspilling afneemt en de waardering voor voedsel groeit.

Wur.nl

Bron: Wageningen University & Research