Millennials en Gen Z snijden flink in voedseluitgaven
Ondernemers sociëteit voedingsindustrie
B2B Communications
Wallbrink Crossmedia
Kijk ook eens op

Millennials en Gen Z snijden flink in voedsel­uit­gaven

  • 13 januari 2025

De foodservicemarkt heeft een uitdagend jaar achter de rug. In 2024 stond de sector onder druk door een combinatie van stijgende prijzen, terughoudende consumenten en slecht voorjaarsweer. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat op de Horecava de cijfers voor 2024 presenteerde, groeide de omzet van foodservice met slechts 4,1% naar €22,2 miljard. Dit is een forse afname in groei vergeleken met de 12,1% van het jaar ervoor. Belangrijk detail: deze groei was volledig toe te schrijven aan prijsstijgingen, terwijl het volume juist daalde.

Regen en prijsstijgingen remmen bestedingen

Het voorjaar van 2024 viel letterlijk in het water door extreme regenval in april en mei. Restaurants, cafés en strandtenten zagen hierdoor hun omzet dalen, omdat consumenten minder vaak buitenshuis aten. Bovendien hielden veel consumenten de hand op de knip, ondanks een stijging van de koopkracht. Generatie Z en Millennials, doorgaans grote uitgavenkampioenen in de horeca, beperkten hun bezoekfrequentie fors. Waar in 2022 nog bijna de helft van Generatie Z wekelijks uit eten ging, was dat vorig jaar nog maar een kwart. FSIN-directeur Inga Blokker legt de terughoudendheid uit: “De prijsstijgingen van de afgelopen jaren hebben consumenten bewuster gemaakt. Voor velen is uit eten gaan simpelweg te duur geworden.”

Fastservice en bezorging lijden onverwacht verlies

Een opvallende ontwikkeling is dat goedkopere alternatieven, zoals fastservice en maaltijdbezorging, harder werden geraakt dan verwacht. Normaliter profiteren deze segmenten in tijden van economische druk, maar prijsverhogingen hebben het gat met traditionele horecaopties verkleind. Consumenten ervaren dat de prijs-kwaliteitverhouding uit balans is geraakt en kiezen daarom vaker voor de supermarkt.

De impact van de prijsbewuste consument op de foodmarkt is een trend die ook in 2025 zichtbaar blijft. Hoewel de sector licht herstel verwacht, waarschuwt Blokker dat verdere schaalvergroting en een scherpe focus op marges noodzakelijk zijn om de winstgevendheid te waarborgen.

Bron: FSIN