De uitgaven van Nederlanders aan restaurants en cafés hebben dit jaar een recordhoogte bereikt, volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De verwachting is dat de omzet van de Out of Home-sector in 2023 zal groeien naar meer dan €22 miljard, een stijging van 15,8% ten opzichte van het voorgaande jaar. Echter, het FSIN voorspelt een tragere groei in 2024.
De totale omzet van de foodservicesector, dat wil zeggen alle consumptie van eten en drinken buitenshuis, is gestegen van €19 miljard naar €22 miljard. Dit is aanzienlijk hoger dan de €19,8 miljard in 2019, vóór de coronapandemie. Deze omzetstijging is deels te wijten aan inflatie; prijzen in de horeca en fastfood zijn dit jaar met 5% tot 10% gestegen.
Twee factoren hebben bijgedragen aan deze omzetgroei: de strenge lockdown van 2022 en het feit dat er in 2023 geen coronamaatregelen waren. Ook wordt opgemerkt dat jongere generaties, zoals Generatie Z en Millennials, meer tijd en geld buitenshuis besteden dan oudere generaties.
Desondanks is het marktaandeel van de horeca in 2023 niet teruggekeerd naar het pre-corona niveau van 33%. Dit jaar was de verhouding 30-70 tussen Foodservice en Foodretail. De totale omzet voor beide sectoren wordt geschat op €72,5 miljard.
De hogere prijzen voor buitenshuis eten hebben echter hun tol geëist. 60% van de Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur. Toch blijven ze de horeca frequent bezoeken. Ondanks deze recordomzet staat de winstgevendheid van de Out of Home-sector onder druk vanwege stijgende kosten en personeelstekorten, met name koks. Veel horecazaken hebben hun openingstijden verminderd vanwege het personeelstekort.
Het FSIN voorspelt een groei van slechts 6,1% voor de Out of Home-sector in 2024, met een verwachte omzet van ruim €23 miljard.
Bron: FSIN