Klimaat en duurzaamheid winnen aan belangstelling als gevolg van COVID-19. Toen in het voorjaar van 2020 de pandemie uitbrak, ontstonden in ons land direct discussies over hoe dit de belangstelling voor duurzaamheid en zou beïnvloeden. Er gingen stemmen op dat duurzaamheidswerk als gevolg van de Coronacrisis aan kracht zou verliezen. Een jaar later kunnen we stellen dat de belangstelling van de Nederlander voor milieukwesties en sociale kwesties zich in precies de tegenovergestelde richting lijkt te hebben ontwikkeld.
Dit blijkt uit de resultaten van de duurzaamheidsstudie Sustainable Brand Index 2021, die jaarlijks de houding en het gedrag van Nederlanders op het gebied van duurzaamheid meet.
Op de vraag hoe de COVID-19-pandemie de belangstelling voor milieu- en sociaal gerelateerde kwesties heeft beïnvloed, antwoordt 33 procent van de Nederlanders dat deze is toegenomen door Corona. 43 procent is van mening dat de belangstelling ongewijzigd is, terwijl slechts 17 procent zegt minder belangstelling te hebben voor duurzaamheidskwesties. 7 procent weet het niet.
We weten dat de pandemie mensen ertoe heeft gedwongen meer lokale ervaringen op te doen en minder te reizen. Het verband tussen duurzaamheid en natuur, bos, buitenleven en gezondheid is voor Nederlanders heel duidelijk en komt natuurlijk ook ten goede aan bedrijven die voor deze waarden staan.
Er is onder Nederlanders een toegenomen gevoel van urgentie rond klimaat en lokaal produceren. Het inzicht in de kwetsbaarheid van de mensheid is toegenomen en dit betekent dat mensen over het algemeen meer inzicht krijgen in duurzaamheid en vooral in klimaat en biodiversiteit.
In Nederland zijn duurzaamheid en verantwoordelijkheid voor het milieu misschien minder cultureel ingebed en mainstream in vergelijking met de Scandinavische landen, er is een veel sterkere focus op bedrijven en merken om positieve verandering te creëren. Vooral de laatste jaren is er een grote golf van duurzaamheidswerk en communicatie van merken, waar de Nederlandse consument vrij positief tegenover staat. Voor de Nederlandse consument moeten ecologische en economische verantwoordelijkheid vaak hand in hand gaan, met een sterke focus op gebieden als energie, landbouw en efficiënt gebruik van hulpbronnen. Vooral het afgelopen jaar is er ook een sterke focus geweest op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven, ook ingegeven door de Corona-pandemie.
De Sustainable Brand Index is Europa's grootste onafhankelijke merkonderzoek naar duurzaamheid. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd (in Scandinavische landen) en sinds 2017 wordt het onderzoek ook in Nederland uitgevoerd. In het onderzoek van 2021 werd een landelijk representatieve steekproef van ruim 9000 Nederlanders geïnterviewd in de periode januari en februari 2021. In totaal zijn 196 merken beoordeeld door Nederlandse consumenten op hun verantwoordelijkheden en hun duurzaamheidswerk.
Bron: Sustainable Brand Index 2021